Study of demand for master's degrees in nursing at the Technical University of Machala (Original).

Authors

Keywords:

vocational education; postgraduate course; scientific development; higher education; education and employment; curriculum development.

Abstract

Master's programs in nursing are focused on training qualified nurses for the labor market, with cognitive, scientific, professional, and humanistic skills capable of transforming professional practice. This study was carried out to determine the need for postgraduate training in nursing for professionals in the province of El Oro, in view of selecting and designing a master's program at the Technical University of Machala. It was an observational, descriptive, cross-sectional study from December 2022 to January 2023. By snowball sampling, the questionnaire was applied that explored: demographic data, professional training, current employment situation, possible master's degree and topics of interest, times available and cost of the course. A descriptive statistical analysis of the data was performed, and dimension reduction by multiple correspondence analysis. In the 243 professionals, the female gender predominated (83.5%), the age range between 23 and 30 years (51.4%), and those with only third level of study (87.2%). Among the nine programs offered, the professionals selected the master's degree in emergency and emergency nursing as the best rated, followed by the master's degree in clinical-surgical nursing, and the master's degree in maternal and child nursing. Within the subjects or topics of interest: specific interventions, practices, life support courses, pharmacological nursing, and patient safety. It is concluded that the preference of professionals corresponds to professional master's degrees, and courses for the acquisition of skills in direct care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gisela León García, Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

    Licenciada en Educación. Magister en Educación. Docente investigadora, carrera de Enfermería. Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

  • Ana María Iraizoz Barrios, Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

    Doctora en Medicina. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Especialista de Primer Grado en Laboratorio Clínico. Docente investigadora, carrera de Enfermería. Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

  • Viviana García Mir, Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Doctora en Ciencias Farmacéuticas. Docente. Investigadora, carrera de Enfermería. Universidad Técnica de Machala. El Oro. Ecuador.

  • Jovanny Angelina Santos Luna, Universidad Técnica de Machala. Ecuador.

    Licenciada en Enfermería. Magíster en gerencia en salud para el desarrollo local. Doctora en Ciencias Ambientales. Decana de la facultad de ciencias químicas y de la salud. Docente investigadora, carrera de Enfermería.  Universidad Técnica de Machala. Ecuador.

References

Alavi NM, Nabizadeh-Gharghozar Z, Ajorpaz NM. (2022). The barriers and facilitators of developing clinical competence among master's graduates of gerontological nursing: a qualitative descriptive study. BMC Medical Education, 22(1), 500. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03553-x
Asociación Americana de Colegios de Enfermería. (2011). Los fundamentos de la educación de maestría en enfermería. https://www.aacnnursing.org/Portals/42/Publications/MastersEssentials11.pdf
Aydın, A., Oflaz, F., Karadağ, A., Ocakçı, A. F., & Aydın, A. İ. (2021). Nursing Students' Career Plans After Graduation: Perspective From Generation Y. Florence Nightingale Journal of Nursing, 29(3), 334–341. https://doi.org/10.5152/FNJN.2021.20138
Barco Díaz, V., Ramírez Martínez, M., Alvárez Figueredo, Z., & Rodríguez Solis, F. (2017). La superación continua de enfermería y su contribución al desempeño de excelencia. Revista Cubana de Enfermería, 33(1). Recuperado de https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1095
Brayer, A., & Marcinowicz, L. (2018). Satisfacción laboral de enfermeras con maestría en enfermería en Polonia: análisis cuantitativo y cualitativo. BMC Health Services Research, 18, 239. https://doi.org/10.1186/s12913-018-3053-6
Cadena-Estrada JC, Olvera Arreola SS, Pérez-López MT, Balseiro-Almario L, Matus-Miranda R. (2012). Evaluación de la capacitación de enfermería en dos institutos nacionales de salud. Enfermería Universitaria, 9(3), 15-24. https://doi.org/10.1016/S1665-7063(12)72395-6
Garcia-Salas, J. M., Rodríguez-Día, J. L., & Parcon-Bitanga, M. (2019). Formación de posgrados en Enfermería, una necesidad para Santo Domingo de los Tsáchilas. Revista Archivo Médico de Camagüey, 23(5), 617-627. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552019000500617&lng=es&tlng=es
Gusqui Vizuete, C. E., Pintag Tixi, J. D., Quishpi Lucero, V. C., & Mera Herrera, V. R. (2021). Pertinencia de programas de posgrado en enfermería en la Zona de Salud 3 de Ecuador. Revista Eugenio Espejo, 15(2), 68-75. https://doi.org/10.37135/ee.04.11.09
Heinen, M., van Oostveen, C., Peters, J., Vermeulen, H., & Huis, A. (2019). An integrative review of leadership competencies and attributes in advanced nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 75(11), 2378–2392. https://doi.org/10.1111/jan.14092
Kleinpell, R., Scanlon, A., Hibbert, D., et al. (2014). Addressing Issues Impacting Advanced Nursing Practice Worldwide. Online Journal of Issues in Nursing, 19(2), 5. https://doi.org/10.3912/OJIN.Vol19No02Man05
Láscarez Smith, D., Ortega, Á. A., & Morales-Abarca, L. F. (2021). Elementos teórico-metodológicos que sustentan el papel de investigación en la Maestría Profesional en Planificación de la Universidad Nacional. Revista ABRA, 41(62), 81-111. https://doi.org/10.15359/abra.41-62.5
Organización Mundial de la Salud. (2020). Situación de la enfermería en el mundo 2020: invertir en educación, empleo y liderazgo.
https://apps.who.int/iris/handle/10665/332164
Organización Panamericana de la Salud. (2017). Formación doctoral en enfermería en América Latina y el Caribe. Washington, D.C.: OPS. https://www.observatoriorh.org/sites/default/files/webfiles/fulltext/2017/formacion_doctoral%20_enfermeria.pdf
Padilha MI, Maliska IA, Costa R, Benedet SA, Gelbcke FL, Anders JC. (2020). Programa de maestría profesional: Preparando a la enfermera del futuro. Revista Brasileira de Enfermagem, 73(Suppl 5), e20200007. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0007
Padilha, M. I., Maliska, I. A., Costa, R., Benedet, S. A., Gelbcke, F. L., & Anders, J. C. (2020). Professional master program: Preparing the nurse of the future. Revista Brasileira de Enfermagem, 73(Suppl 5), e20200007. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0007
Pereira Costa, M. J., & Villegas Dorticós, M. A. (2022). Desafios à enfermagem na era da globalização. Importância da formação (Original). ROCA. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 18(2). http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4402900002/
Schwendimann R, Fierz K, Spichiger E, Marcus B, De Geest S. (2019). A master of nursing science curriculum revision for the 21st century - a progress report. BMC Medical Education, 19(1), 135. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1588-9
Torres Pilco, J. X., Calderón Piguave, M. C., Ramírez Bayas, D. J., & Lara Sánchez, H. A. (2022). Práctica avanzada de la enfermera en urgencias extrahospitalarias. RECIMUNDO, 6(4), 193-203. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(4).octubre.2022.193-203
Violán C, Roso-Llorach A, Foguet-Boreu Q, Guisado-Clavero M, Pons-Vigués M, Pujol-Ribera E, & Valderas JM. (2018). Patrones de multimorbilidad con análisis de conglomerados no jerárquicos de K-medias. Práctica familiar de BMC, 19(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12875-018-0790-x

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Study of demand for master’s degrees in nursing at the Technical University of Machala (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 289-313. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4041