The Development of Critical Thinking in the Teaching-Learning Process: a Current Need. (Review)

Authors

Keywords:

critical thinking; training of professionals; didactics; epistemology

Abstract

Critical thinking is characterized and its didactic importance is argued for the development of the teaching-learning process in the training of professionals, from epistemic keys of a materialist dialectical gnoseological approach to establish its value in current conditions, by specifying its development as flexible, committed and transcendent thinking, focused on the construction of content as a requirement of the knowledge society posed to contemporary higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Izaguirre Remón, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Ana Elisa Izaguirre Vázquez, Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo, Cuba.

    Máster en Bioética Médica. Médico Esp. de 1er grado en MGI. Asistente.

  • Marlene Inés Izaguirre Vázquez, Universidad de Ciencias Médicas de Granma. Manzanillo, Cuba.

    Residente de 2do año en la especialidad de Medicina General Integral.

References

Pestalozzi, E. (2016). Cartas sobre educación infantil. Colección Clásicos del pensamiento. Madrid, España: Tecnos.
Marx, C. y Engels, F. (1978). La ideología alemana. Obras completas, segunda edición, tomo No. 3. Moscú, URSS: Progreso.
Newman, J. (2011). Idea sobre la Universidad. Pamplona, España: EUNSA.
Real Academia Española de la Lengua. (2008). Diccionario. Madrid, España: Espasa-Calpe.
Elder P, R. y L. (2004). Cómo Mejorar el Aprendizaje Estudiantil: 30 Ideas Prácticas. Recuperado de http://www.criticalthinking.org.
Elder P, R. y L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Recuperado de http://www.criticalthinking.org.

Published

2021-11-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Development of Critical Thinking in the Teaching-Learning Process: a Current Need. (Review). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 133-151. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2865