Implementation of crosscurricular syllabi in the formation of the professionals in pedagogical sciences (Review)

Authors

  • Raquel Elisa Salgado-León Universidad de Granma
  • Francisco de Jesús Céspedes-León Universidad de Granma
  • Norberto Sánchez Veloz Universidad de Granma

Keywords:

crosscurricular syllabi; methodological work; professional formation

Abstract

This article deals with the major theoretical methodological guidelines for the treatment of the crosscurricular syllabi which embody a new perspective to yhe features of the process of professional formation and are related to these general aims which are not likely to reach with the required level of depth and mastery departing from the contents of a single discipline and demand the additional support of the rest crssing the whole curriculum based on the theoretical, methodological, and practical guidelines aimed at orienting the transcendental changes in forming the professionals of the major Pedagogy – Psychology, so that they can master legal standards having to do with the object of their profession and the ways of acting they should develop in order to transform their living reality as an outcome of their mastery and acting with sound motivation and responsibility  from the contents of their profession.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raquel Elisa Salgado-León, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

  • Francisco de Jesús Céspedes-León, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

References

Batista, Gutiérrez, T. (1999). El enfoque inter y multidisciplinario del trabajo metodológico en el año académico. Tesis de Maestría. Centro Universitario de la Isla de la Juventud.

Batista, Gutiérrez, T. (2004). Las estrategias curriculares en el proceso docente educativo de la carrera: ¿Cómo realizar una estrategia metodológica para lograr su efectividad?

Batista Gutiérrez, T. (2004). Modelo de trabajo metodológico con las estrategias curriculares en la carrera de agronomía. Tesis en opción al título de doctor en ciencias pedagógicas.

Salazar Salazar, M. (2009). La integración de las estrategias curriculares en la formación del profesional en ciencias pedagógicas.

Hourrutinier, P. (2007). El proceso de formación: sus características. Capítulo II. En: Universidad Cubana: el modelo de formación. Revista Pedagógica Universitaria.

Ministerio de Educación Superior. (1997). Enfoque integral para la labor educativa y político-ideológica en las universidades. La Habana: Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio "D". La Habana: MES.

Ministerio de Educación. (2009). Planes de estudios y modelos del profesional de todas las carreras de la Educación Superior Pedagógica, 2009 -2010.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo de profesional. Plan de estudio E. La Habana

Roselló M., González O., Cardona A. (2001). Los programas directores en la actuación del profesional. Revista Ingeniería Estructural Vial. Vol. XV. No 2. 1994. Pág. 9-14

Vecino Alegret, F. (2001). La Educación Universitaria en Cuba: retos y perspectivas. Conferencia Especial. Congreso Pedagogía 2001. La Habana: Félix Varela.

Published

2017-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Implementation of crosscurricular syllabi in the formation of the professionals in pedagogical sciences (Review). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(4), 170-181. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/275