Procedures for the Development of the Pedagogical Professional Identity in the Students of Marxismo Leninismo and History. (Original)
Keywords:
pedagogical professional identity; academic year group; initial training; proceduresAbstract
The article is derived from a doctoral research in progress, related to the need to develop the pedagogical professional identity in the initial training of the students of the Licenses of Education career, specialty Marxism Leninism and History of the University of Holguín. From the combination of qualitative and quantitative research approaches, procedures are proposed that allow guiding the work of the academic year group, to stimulate the student's identification with the profession and career. The results contribute to the consolidation of the work of this organizational level, of student scientific work, and in a more active participation of students from the assumption of the social meaning of their mission.
Downloads
References
Del Pino, J.L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: una perspectiva desde el enfoque problematizador. [Tesis de doctorado, no publicada]. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana. Cuba.
González, V. (2003). La orientación profesional desde la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano. Revista Cubana de Psicología, 20 (3), 260-268. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v20n3/12.pdf
González, V. (2013). La orientación profesional en la educación superior. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico cultural del desarrollo humano. Revista Alternativas cubanas en Psicología, 1 (2), 54-61. http://www.acupsi.org/numero/12vol-1-nm-2-2013.html
Hernández, Y.C. y Massip, A. (2017). El colectivo de año en la construcción de poder para la formación de sujetos. En Revista: Universidad y Sociedad, 9(2), 177-183. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Majmutov, M.I. (1983). La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Miranda, D. (2016). Modelo para la formación de la identidad profesional pedagógica de los docentes de Historia de Cuba de la educación secundaria básica. [Tesis de doctorado, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Cuba.]. Repositorio Institucional http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2845
Silva, D.C. (2017). Estrategia de orientación del profesor principal de año académico en la formación de profesionales de la educación. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad de Holguín. Cuba.
Svarzman. J. H. (2002). Enseñar procedimientos en Ciencias Sociales. Historia agenda. Número extraordinario. Secretaría Académica. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es
Torres, E.M., Díaz, L.M., y Leyva, M. (2019). Estrategia pedagógica para el desarrollo de la identidad profesional en la Educación Técnica y Profesional. En Revista Roca, 15 (4). Recuperado de roca@udg.co.cu
Vanegas, C. y Fuantealba, J. A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Revista Perspectiva Educacional, 58 (1), 115-138. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1 -art.780