Integral Pedagogical Management of the Elective Curriculum in Granma University. (Original)

Authors

Keywords:

curriculum, elective subject, elective curriculum pedagogical management

Abstract

The objective of the present article is to socialize the experience of the integral pedagogical management of the elective curriculum in Granma University and its contribution to the integral formation of the students. The elective curriculum implementation has passed for different stages in the institution since the academic year 2014-2015, taking into consideration that it is improved every year, in regard to the reached results. The analysis of the three latest academic year results, from 2017-2018 to 2019-2020, allowed to identify the most and least attained aspects in the continuous improvement of the pedagogical management of the elective curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo David Pérez Fernández, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Investigación Educativa. Prof. Auxiliar.

  • Miriam Francisca de la Cruz Moreno, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Master en Investigación Educativa. Prof. Auxiliar.

  • Ana Leonor Puertas Arias, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Agrícolas. Prof. Titular.

References

Addine, F. (1997). Didáctica y curriculum. Análisis de una experiencia. Potosí, Bolivia: Editorial AB.
Addine, F. (Comp) (2004). Didáctica Teoría y Práctica. Ed. Pueblo y Educación.
Addine, F. y García, G. A (2012). La didáctica general y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. En Revista Congreso Universidad. Vol. I, No 3, ISSN: 2306-918X.
García de la Vega, L. B., Reyes, D. y Almaguer, A. (2013). Asignaturas electivas para la ampliación de fronteras de los currículos. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 56, 48-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360633908009.
González, M., Hernández, A. y Hernández, H. y Sanz, T. (2003). Curriculum y formación profesional. La Habana: Ediciones ISPJAE-CUJAE.
Hernández, A. (2002). Las estrategias de aprendizaje como un medio de apoyo al proceso de asimilación. Revista Cubana de Educación Superior, 22(3), 65-78.
Hernández, A. y González , M. (2015). Estrategias de aprendizaje en la formación universitaria. Educere, 19(63), 441-454. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35643049009.
Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba (MES). 2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior en Cuba Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 25 ordinaria, 647-709. Recuperado de http://www.gacetaoficial.
Montes de Oca, N. y Machado, E. (2006). Estrategias docentes y métodos de enseñanza aprendizaje en la Educación Superior. Revista Humanidades Médicas, 11(3). Recuperado de http://www.humanidadesmedicas.sld.cu.
Pulido, A. y Barreiro, L. (2020). La gestión de la evaluación del aprendizaje en la educación superior en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2),1-20. Recuperado de http://rces.uh.cu.

Published

2021-05-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Integral Pedagogical Management of the Elective Curriculum in Granma University. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(3), 247-259. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2602