Methodological Strategy Based on Virtual Teaching-Learning Environs from Environmental Education. (Original)

Authors

Keywords:

methodological strategy; virtual environments; environmental education

Abstract

The work presented is a study in relation to the contribution to the theory, The authors pretend to obtain a systematization of the elements of educational theory that supports the improvement of teachers of the Faculty of Pedagogical Sciences of the Agrarian University of Havana in the use of the EVEA from the methodological work, based on the cognitive, socio-affective and mediating dimensions, the methodological strategy is structured into four fundamental stages: diagnosis, planning, implementation and evaluation, with their corresponding phases and actions which also  constitutes a contribution, specifically in the educational context of the UNAH in particular, and the Mayabeque province in general. The methodological strategy of overcoming the teachers of the FCP of the UNAH for the use of the EVEA from the methodological work contains a postgraduate course that is conceived in close relation with the system of methodological workshops and complementary activities, it is characterized by  being humanistic, dynamic, formative, motivating and flexible, which allows reaching the proposed objective. In addition, the assessment of the results of its implementation is presented, which constitutes a fundamental element.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Arays Casañas Álvarez, Universidad Agraria de la Habana. Mayabeque. San José de las Lajas, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Prof. Auxiliar.

  • Zulimary Rodríguez Picornell, Universidad Agraria de la Habana. Mayabeque. San José de las Lajas, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Mayra Arap Fresno, Universidad Agraria de la Habana. Mayabeque. San José de las Lajas, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Prof. Auxiliar.

References

Córdoba, A. L. (2016). Programa de formación pedagógica a docentes orientado al aprendizaje cooperativo en estudiantes a través de un entorno virtual de aprendizaje. (Tesis de Maestría). Managua UNAN-Managua: Estelí, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.
Cuba. (2018). Resolución Ministerial 02. Trabajo Metodológico. Cuba: Ministerio de Educación Superior.
González, W.(2015). Análisis de los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje a partir del enfoque histórico cultura. Revista de Educación Mediática y TIC. 6 (1), pp. 23.
Salinas, M. I. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente. Recuperado de: http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo82/files/educacion-EVA-en-la-escuela_web-Depto.pdf.
Salinas, J (2016). Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Universidad de las Islas Baleares: Tecnología Educativa del Departamento de Ciencias de la Educación. Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/233091.
Zambrano, D. L (2018). Las tecnologías de la información y las comunicaciones (tics) en la Educación Superior: Consideraciones Teóricas. Formación y Calidad. Cuba, La Habana.

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodological Strategy Based on Virtual Teaching-Learning Environs from Environmental Education. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 409-424. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2369