Educational software "Sounds and Traces" for the development of phonic analysis and prewriting in preschool. (Original)

Authors

Keywords:

educational software; communication; information technology; phonic analysis

Abstract

The introduction of informatics in preschool education complements the educational program to promote the development of general intellectual skills, it allows the formation of computer skills and fine motor skills in boys and girls, and it requires a design, organization, appropriate use and knowledge full of its possibilities. It is an instrument, a means of the educational process for specialized personnel; they must know what it is capable of and what it does not facilitate, to use deepen it to achieve their educational objectives. It is a facilitating means, its scope depends on the educational model and the role it is given, in which the teacher maintains and must maintain the main role. The pedagogical function must be developed by providing children with an environment that provides them with various knowledge that guarantee the formation and development of their integral personality so that it is an emotionally safe medium. This article aims at demonstrating the didactic importance of the educational software, for that contributes to the improvement of communication. It addresses necessary aspects to be used as a means of teaching in order to contribute to the development of the skills that must be achieved in the area of ​​the Mother Tongue, specifically with regard to phonic analysis and prewriting, it also develops intellectual computer and communication skills, so that their process by applying and feedback with the activities that appear in the software.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Blanca Suárez Cabrera, Escuela Primaria: Roberto Peredo Leigue. Bayamo, Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación.

  • Luis Ernesto Barrueco Gallardo, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Yanmila Hidalgo Rosabal, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana. Pueblo y Educación.
Comenius, A. (1983). Didáctica magna. La Habana. Pueblo y Educación.
Díaz, R. (2003). Propuesta metodológica para la formación de las habilidades informáticas básicas en los escolares del primer ciclo de la escuela primaria. Tesis de Maestría (Tesis en opción al título académico de Máster en Investigación Educativa). I.S.P. “José Martí”, Camagüey.
Eco, U. (1994). Tratado de semiótica general. Barcelona. España. Lumen.
Esteva, M. (2001).El juego en la edad preescolar. La Habana. Pueblo y Educación.
Figueredo, E. (1982). Psicología del lenguaje. La Habana. Pueblo y Educación.
González, V. (1979). Medios de Enseñanza. La Habana. Libros para la Educación.
Ministerio de Educación (2001) Grupo Nacional de Computación en las Edades Preescolares. La Habana. Pueblo y Educación.
Petrovski, V. (1985). Psicología evolutiva y pedagógica. Moscú. Progreso.
Rodríguez, R. (2002). Introducción a la Informática Educativa. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Verdecía, M. (2010).Sistema de juegos didácticos para favorecer la diferenciación de los sonidos y consonantes en las niñas y niños del grado preescolar. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias de la Educación. ISP. Blas Roca Calderío. Granma.
Vygotsky. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.
Zaporozhets, A. (1970). "Desarrollo del Lenguaje", en Psicología Infantil. Moscú. Pedagógica.

Published

2021-01-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Educational software "Sounds and Traces" for the development of phonic analysis and prewriting in preschool. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 251-269. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2184