Specialization vs interdisciplinary relations an approximation from the dialectical materialistic approach. (Review)
Keywords:
interdisciplinary; essential relations; tendencies; knowledgeAbstract
The interdisciplinary and the specialization are considered approaches that are excluded themselves, but at the same time they are closely related to each other. Such interrelation properly assumed and used constitutes the base to structure an objective, conscious and pertinent didactic treatment of knowledge at the service of real existence of the objects, processes, and phenomena in the natural world. However, a great number of professors do not pay attention to their real dialectical interrelation at the time of building a new knowledge. The present article has a significant importance for the conception of the didactic treatment of the particular knowledge, since it analyzes from the theory those elements that prove the dialectical character that objectively occurs in the manifested relationship between the specialization and the interdisciplinary relations, as well as the necessity of its observance in the process of building an integrated learning which constitutes its main objective. This work represents a partial result in studies of the master´s degree.
Downloads
References
Antiserl, D. (1972). Il fondamenti epistemologi del lavoro interdisciplinare. Roma. I
Arana, J. (2001). ¿Es posible la interdisciplinariedad? Teoría y práctica. Pensamiento complejo.com. Extraído el 17 de mayo 2019 desde http. // www. pensamiento complejo. com. ar/docs/compplejidad aaw \\ htm.
Artigas, M. (2001). Mi visión de la interdisciplinariedad. Extraído el 13 de junio de 2019 desde http. //www.unav.es/gep/mivisioninter. \\ htm.
Aula Abierta (69, Junio 1997). Interdisciplinariedad: Aspectos básicos. Universidad de Oviedo España. pp 12-22: Rodríguez, T.
Educación (97, Abril-Junio 1999). Sí a la Interdisciplinariedad. La Habana Cuba. pp. 10 – 14: Álvarez, M.
Educación (49, Mayo-Agosto 1998). Interdisciplinariedad y didáctica. La Habana Cuba. pp 5-11: Mañalich, R.
Engels, F. (1978). La dialéctica de y los métodos científicos generales de investigación. La Habana. Ciencias Sociales.
Fiallo, J. (1996): Las relaciones interdisciplinarias: una vía para incrementar la calidad de la educación. Editorial Pueblo y educación, La Habana.
Fiallo, J. (2004): La interdisciplinariedad: un concepto “muy conocido.” Editorial Pueblo y Educación .
Lenin, V. I. (1982). Cuadernos filosóficos. La Habana. Editora Política.
León, J. y Valdés Rojas, M. (2002). Interdisciplinariedad: Pasado y Presente en Escuela Cubana. (en soporte electrónico).
Martí, J. Escenas norteamericanas. en Obras Completas. Tomo XI. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana 1975.
Miranda, T. (1999). Diseño, desarrollo y evaluación del currículo de la formación del profesional de la escuela cubana, ISPEJV
Núñez Jover, J. (1994) Ciencia Tecnología y Sociedad. En Problemas Sociales de la Ciencia y la Tecnología. Editorial Félix Varela, Ciudad de la Habana.
Núñez Jover, J. (1999) Sobre la noción de la interdisciplinariedad y los sistemas complejos. (en soporte electrónico)
Perera Cumbrera, F. (1999). Interdisciplinariedad y Currículum. Material Científico. La Habana: ISPEJV. (en soporte electrónico)..
Quesada Izquierdo, J. (2016) El tránsito interdisciplinar a través del tratamiento didáctico de los contenidos matemáticos en el preuniversitario. Revista Electrónica Roca en su volumen XII número II.
Salazar F, D. (1999) La interdisciplinariedad, resultado del desarrollo histórico de la ciencia. Soporte magnético ISPEJV, 1999.
Salazar F, D. (2001). La formación interdisciplinar del futuro profesor en la actividad investigativa: Tesis Doctorado, ISPELV, 2001.
Torres Santomé, J (1994) Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Editorial Morata. Madríd.