The structuring of the triangular methodological skillin texts of philosophy nature. (Review)

Authors

  • Jorge Luis Castro Vinajera Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.
  • Malena Tatiana Vázquez Castro Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

Keywords:

information processing, skill, triangular texts, philosophical nature

Abstract

The Professional Model of the Career Degree in Education Marxism Leninism and History contributes to the graduates being able to understand the phenomena, processes and facts of reality from a holistic perspective. The process of teaching-learning in the History of Philosophy, makes possible the connection that philosophical conceptions have with the facts, processes and phenomena in the development of society. It requires the processing of information by convergence and, in turn, the deployment of philosophical reasoning in a coherent manner. The objective of the present article is to reflect on the didactic structuring of the triangular methodological skill texts of a philosophical nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Luis Castro Vinajera, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Prof. Asistente

  • Malena Tatiana Vázquez Castro, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Instructor

References

Álvarez de Zayas, R. (2006). Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales. Aprender del pasado para ser protagonista en el presente. La Habana: Pueblo y Educación.
Bermúdez Sarguera, R. y Rebustillo, M.R. (1989). Teoría y Metodología del Aprendizaje. Ciudad de la Habana: Edición Revolucionaria.
Brito, R. (1998). Hacia una sociología de la juventud. Algunos elementos para la deconstrucción de un nuevo paradigma de la juventud. Centro de Estudios Sociales Valparaíso, Chile. Última Década, núm. 9, 1998, p. 0. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19500909
Leontiev, A. (1979). Actividad, conciencia y personalidad.La Habana: Pueblo y Educación.
Martínez Llantada, M. (1987). La enseñanza problémica de la Filosofía Marxista Leninista, La Habana: Ciencias Sociales.
MES. (2016). Modelo del profesional de la carrera Marxismo Leninismo e Historia.La Habana: - Mora Vargas, A. (2004). La evaluación educativa: Concepto, periodos y modelos. Revista electrónica, Actualidades Investigativas en educación, 1-29. UCP Enrique José Varona.
Ortiz Montoya, A. (2012). Inteligencia emocional habilidades sociales y resolución de conflictos en el aula. La revista de la educación, 10-20.
Palomo Alemán, A. (2014). Una vez más, acerca de las fuentes del conocimiento y los procedimientos didácticos para su empleo en la enseñanza-aprendizaje de la Historia y las ciencias sociales. En C. d. autores, La enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales (págs. 91-122). La Habana: Pueblo y Educación.
Petrovski, A. (1981). Psicología general. Moscú: Libros para la educación.
Rodríguez Sabiote, C. y otros(2008). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuesta recurrentes e investigaciones de réplica en educación superior, http:// scholar. Google.com/scolar.
Vallejo, R. (2014). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones educativas, Venezuela, en idad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Estado Zulia.

Published

2020-01-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The structuring of the triangular methodological skillin texts of philosophy nature. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 16-30. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1211