Emotional competence. Implications for the development of schools for fathers´ preparation (Review)

Authors

  • Enrique Zamora García Universidad de Granma
  • Alexis Álvarez Cortés Universidad de Granma
  • Odalis García González Universidad de Granma

Keywords:

emotional competence, schools for fathers´ preparation, popular education, power building-up, psycho-educative intervention

Abstract

Emotional competence for the development of schools for fathers´ preparation constitutes an investigation sustained on public education and power building up premises for the formation of changing subjects in educative contexts. From the qualitative research paradigm and by means of a psycho-educative intervention program it satisfies an educational need diagnosed on high school professors related to the insufficient development of emotional competence for the development of schools for fathers as a psychosocial intervention in the family context, useful to solve the insufficiencies in their educative competence that influence in the fulfillment of its role and its functions. The investigation permitted to give solution to the difficulties found in the development of schools for fathers´ preparation as a power building-up premise, so it leads to generalize its results on different educative contexts where those needs are present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexis Álvarez Cortés, Universidad de Granma

    Profesor Titular

  • Odalis García González, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar

References

1. Bisquerra, R. (2007). La competencia emocional. Manual de orientación y tutoría. Barcelona. España: Praxis.
2. Castellanos D; Castellanos B; Llivina S.; Reinoso C & García. C. (2001). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.
3. Dussú, R. (2004). “Estrategia didáctica para la formación científico – profesional del estudiante de Licenciatura en Psicología”. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Enseñanza Superior “Manuel F Gran”, Universidad de Oriente.
4. Gallego, R. (1999). Competencias Cognoscitivas: Un enfoque epistemológico, pedagógico y didáctico. Colombia: Magisterio.
5. Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
6. Ibarra, L. (2002). Educar en la escuela, educar en familia: realidad o utopía. Universidad de Guayaquil, Ecuador.
7. ________________. Psicología y Educación. Una relación necesaria. La Habana. Pueblo y Educación.
8. Leontiev, A. N. (1986). Sobre la formación de las capacidades. En: Antología de la Psicología Pedagógica y de las Edades. La Habana: Pueblo y Educación.
9. Rubinstein, S.L. (1986). El problema de las capacidades y las cuestiones relativas a la teoría psicológica. En: Antología de la psicología pedagógica y de las edades. Compilado por I. Iliasov y Ya Liaudis. Pueblo y Educación.
10. Solé I, R. (1999). Intervención psicopedagógica: ¿una – o más de una?-realidad compleja. Colomina.
11. Tejada, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales. Herramientas. Barcelona: Granica.
12. Vila, I. (1977). Entorno social familiar e intervención psicopedagógica, España. Universidad de Oberta de Cataluña.
13. Vila, I. (2000). Intervención psicopedagógica en el contexto familia. En Familia y Desarrollo Humano, Alianza, Madrid.

Published

2017-03-24

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Emotional competence. Implications for the development of schools for fathers´ preparation (Review). (2017). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 13(1), 104-124. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1195