Financial education in the popular economy in San Carlos and La Esperanza

Authors

Keywords:

savings; indebtedness; financial education; popular economy; economic stability.

Abstract

This article analyzes the relationship between savings and the level of indebtedness among households in the rural parishes of San Carlos and La Esperanza, as well as the effectiveness of financial education programs implemented in the region. Using a mixed methodological approach, including quantitative surveys and qualitative interviews, it was found that a higher savings rate is associated with significantly lower levels of indebtedness. Financial education programs were shown to improve savings practices and reduce indebtedness among participants. Barriers identified include insufficient income and lack of access to formal financial services, while facilitators include access to financial education and appropriate financial products. These results highlight the need to strengthen educational programs and improve access to financial services to promote economic stability in popular and solidarity economy communities. The study aims to highlight savings and financial education strategies that can be effective in managing indebtedness in specific contexts. 

Author Biographies

  • Oscar Fabián Moncayo Carreño, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniero en Gestión Empresarial. Máster en Dirección de Empresas. Doctor en Educación. 

  • Emilio Alberto Yong Chang, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Ingeniero en Gestión Empresarial. Máster en Dirección de Empresas. 

  • Doménica Mariuxi Cabrera Velásquez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Estudiante de la carrera Finanzas.

  • Andrea Yamileth Chango Páez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Estudiante de la carrera Finanzas. 

  • Angie Mishel Vega Santos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Los Ríos. Ecuador.

    Estudiante de la carrera Finanzas. 

References

Abad, A. F. (2024). Propuesta de mejora a la educación financiera en los clientes del Banco FINCA de la ciudad de Loja, Ecuador [Tesis de maestría, Escuela de Posgrado Newman]. https://repositorio.epnewman.edu.pe/handle/20.500.12892/985

Acero, L. V., Peña, J. & Carvajal, D. C. (2023). Importancia de la educación financiera en el contexto de las Mipymes a nivel nacional (Colombia). Negonotas Docentes, (22), 30-38. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/884/604

Álvarez, L. M., Ochoa, J. M. & Ballejo, J. B. (2022). Educación financiera y su incidencia en el comportamiento crediticio de los socios: caso Fundación de Desarrollo Comunitario sin Fronteras. INNOVA Research Journal, 7(3.1), 64-78. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n3.1.2022.2111

Banco Central del Ecuador. (2019). Informe sobre la Educación Financiera en Ecuador. Banco Central del Ecuador. https://www.bce.fin.ec/index.php/boletines-de-prensa-archivo/item/1359-la-economia-ecuatoriana-crecio-01-en-2019

Domínguez, G. A. (2023). ¿Cómo mitigar el crecimiento de la economía informal en países en vías de desarrollo? Orbis Tertius-UPAL, 7(14), 43-72. https://www.biblioteca.upal.edu.bo/htdocs/ojs/index.php/orbis/article/download/135/274?inline=1

Hidalgo, C., Hidalgo, Y., Valencia, Y., Martínez, H., Evelyn, E., Arroyo, A., Vásquez, D., González, E., Solis, S., Gómez, N., Bonilla, I., Gil, L., Porras, L. & Herrera, C. (2022). La importancia de la educación financiera para fortalecer, impulsar y fomentar la inclusión del hábito del ahorro en la sociedad. Revista Semilla Científica, (3), 324-343. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/sc/article/view/1100

Llamoca, S. Y. (2024). Educación financiera en la cultura de ahorro de los estudiantes universitarios de pregrado del semestre 2019. Escuela Profesional de Contabilidad de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. Cusco – Perú.

Moncayo, O. F., Yong, E. A. & Bustamante, F. H. (2024). Rompiendo las cadenas del endeudamiento: Reflexiones sobre educación financiera. Roca, Revista científico-educacional de la provincia Granma, 20(2), 139-151. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4397

Ponce, C. V. & Vázquez, M. Y. (2024). Cultura financiera y su incidencia en la economía de los microempresarios del Mercado Central Del Canton Jipijapa. Ciencia y Desarrollo, 27(3), 209-220. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/CYD/article/view/2684/2683

Vélez, S. (2023). Finanzas personales de los millennials en Medellín [Tesis de grado, Universidad EIA Ingeniería Administrativa Envigado]. https://repository.eia.edu.co/server/api/core/bitstreams/8c34e1d8-d4d1-433f-b068-ce4727ce49e9/content

Yong, E. A., Silva, Vizueta, S. D. & Moncayo, O. F. (2024). La investigación operativa y su incidencia en la toma de decisiones. Roca, Revista científico-educacional de la provincia Granma, 20(1), 348-361. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4305

Published

2024-09-04

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Financial education in the popular economy in San Carlos and La Esperanza . (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(1), 27-39. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4751