Financial education in the popular economy in San Carlos and La Esperanza
Keywords:
savings; indebtedness; financial education; popular economy; economic stability.Abstract
This article analyzes the relationship between savings and the level of indebtedness among households in the rural parishes of San Carlos and La Esperanza, as well as the effectiveness of financial education programs implemented in the region. Using a mixed methodological approach, including quantitative surveys and qualitative interviews, it was found that a higher savings rate is associated with significantly lower levels of indebtedness. Financial education programs were shown to improve savings practices and reduce indebtedness among participants. Barriers identified include insufficient income and lack of access to formal financial services, while facilitators include access to financial education and appropriate financial products. These results highlight the need to strengthen educational programs and improve access to financial services to promote economic stability in popular and solidarity economy communities. The study aims to highlight savings and financial education strategies that can be effective in managing indebtedness in specific contexts.
References
Abad, A. F. (2024). Propuesta de mejora a la educación financiera en los clientes del Banco FINCA de la ciudad de Loja, Ecuador [Tesis de maestría, Escuela de Posgrado Newman]. https://repositorio.epnewman.edu.pe/handle/20.500.12892/985
Acero, L. V., Peña, J. & Carvajal, D. C. (2023). Importancia de la educación financiera en el contexto de las Mipymes a nivel nacional (Colombia). Negonotas Docentes, (22), 30-38. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/884/604
Álvarez, L. M., Ochoa, J. M. & Ballejo, J. B. (2022). Educación financiera y su incidencia en el comportamiento crediticio de los socios: caso Fundación de Desarrollo Comunitario sin Fronteras. INNOVA Research Journal, 7(3.1), 64-78. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n3.1.2022.2111
Banco Central del Ecuador. (2019). Informe sobre la Educación Financiera en Ecuador. Banco Central del Ecuador. https://www.bce.fin.ec/index.php/boletines-de-prensa-archivo/item/1359-la-economia-ecuatoriana-crecio-01-en-2019
Domínguez, G. A. (2023). ¿Cómo mitigar el crecimiento de la economía informal en países en vías de desarrollo? Orbis Tertius-UPAL, 7(14), 43-72. https://www.biblioteca.upal.edu.bo/htdocs/ojs/index.php/orbis/article/download/135/274?inline=1
Hidalgo, C., Hidalgo, Y., Valencia, Y., Martínez, H., Evelyn, E., Arroyo, A., Vásquez, D., González, E., Solis, S., Gómez, N., Bonilla, I., Gil, L., Porras, L. & Herrera, C. (2022). La importancia de la educación financiera para fortalecer, impulsar y fomentar la inclusión del hábito del ahorro en la sociedad. Revista Semilla Científica, (3), 324-343. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/sc/article/view/1100
Llamoca, S. Y. (2024). Educación financiera en la cultura de ahorro de los estudiantes universitarios de pregrado del semestre 2019. Escuela Profesional de Contabilidad de la Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco. Cusco – Perú.
Moncayo, O. F., Yong, E. A. & Bustamante, F. H. (2024). Rompiendo las cadenas del endeudamiento: Reflexiones sobre educación financiera. Roca, Revista científico-educacional de la provincia Granma, 20(2), 139-151. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4397
Ponce, C. V. & Vázquez, M. Y. (2024). Cultura financiera y su incidencia en la economía de los microempresarios del Mercado Central Del Canton Jipijapa. Ciencia y Desarrollo, 27(3), 209-220. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/CYD/article/view/2684/2683
Vélez, S. (2023). Finanzas personales de los millennials en Medellín [Tesis de grado, Universidad EIA Ingeniería Administrativa Envigado]. https://repository.eia.edu.co/server/api/core/bitstreams/8c34e1d8-d4d1-433f-b068-ce4727ce49e9/content
Yong, E. A., Silva, Vizueta, S. D. & Moncayo, O. F. (2024). La investigación operativa y su incidencia en la toma de decisiones. Roca, Revista científico-educacional de la provincia Granma, 20(1), 348-361. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4305