Environmental partnership impact of the university extension in the community Martial Jiménez from Campechuela, Granma (Original)

Authors

  • Tamara del Carmen Martínez Rosa Universidad de Granma
  • Xiomara Sánchez Batista Universidad de Granma
  • Enrique Luis Verdecia Pérez Centro Universitario Municipal Campechuela

Keywords:

university community; comprehensive general culture; social environment; university extension

Abstract

Nowadays, the subjection of the university community to the development of sociocultural projects in urban or rural communities, is one of the fundamental aspects to be developed from university extension as a process oriented in principle to the educational work of the university institution and its social environment, as well as to raise the overall general culture of human potential, consciously motivate citizen participation to transform the reality of the environment and meet their expectations and interests. In this regard, the research responds to the prominence of university extension in the implementation of the Sustainable Development Goals, three and eleven. Therefore, it is proposed to expose the socio-environmental impact that the university extension has had on the Marcial Jiménez community of Campechuela, Granma, since the transformation of several landfills into socio-environmentally useful spaces, such as: a community agro-ecological park with more than 600 plants and a classroom for environmental education, through circles of interest, scientific societies, postgraduate programs, seminars, interactive workshops; an agroecological farm that hoards in its floristic fund one hundred six species of fruit, where twentyfour agroecological practices are applied, transformation that allows to link the theory with the practice through the training and socialization of integrating tasks, standing out the scientificscientific advice of the university in careers related to agronomy; and finally the recreation area "La Cañada" was created for children and young people to recreate during their free time. Both transformations boast the status of national reference.

References

Alarcón Ortiz, R. (2014). "La Universidad Socialmente Responsable", conferencia inaugural del IX Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014. La Habana, Cuba.
2. Arias, H. (1995). La comunidad y su estudio. La Habana: Pueblo y Educación.
3. Díaz Canel Bermúdez, M. (2010). "La universidad por un mundo mejor", conferencia inaugural del VII Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2010. La Habana, Cuba.
4. García, J. (1998). La educación ambiental y el desarrollo sostenible. En: Cuba Verde. En busca de un modelo para la sustentabilidad en el siglo XXI. La Habana: José Martí.
5. González, G., González Fernández-Larrea, M. (2003). Extensión universitaria: principales tendencias en su evolución y desarrollo. Revista Cubana Educación Superior. 23 (1): 15- 26.
6. González, G. R. (1996). Modelo de extensión universitaria para la Educación Superior Cubana. (Tesis de Doctorado). Instituto Superior de Cultura Física "Manuel Fajardo". La Habana, Cuba.
7. González, G. R. y González, M. (2006). "Extensión universitaria: una aproximación conceptual desde la perspectiva cubana", Revista Cubana de Educación Superior, vol. 26, n. 2. La Habana, pp. 69-76.
8. González, M. (2002). Modelo de gestión de extensión universitaria para la Universidad de Pinar del Río (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santiago de Cuba.
9. González, O.; A. Batista y R. M. y Rial. (2014). "Perfeccionamiento del proceso extensionista, un acercamiento desde la gestión de la calidad". IX Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014. La Habana, Cuba.
10. Martínez, C. M. (2004). La educación ambiental comunitaria para el desarrollo del trabajo comunitario en las instituciones educativas. (Tesis de Doctorado). ISP "José de la luz y Caballero", Holguín, Cuba.
11. Ministerio de Educación Superior. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. La Habana,Cuba. Martínez Rosa y otros

12. Relaño, L. (2008). Estrategia pedagógica de Educación Ambiental Comunitaria. Simposio Internacional de Educación Ambiental escolar auspiciado por GEA-ISPEJV.
13. Relaño, L. (2010). Estrategia pedagógica de educación ambiental comunitaria (Tesis de Doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.
14. Rubio, E. y De Armas R. L. (2010). "Calidad de la extensión universitaria desde los significados compartidos por los participantes en el proceso", Cuadernos de Educación y Desarrollo, vol. 2, n. 20. Málaga, España.
15. UNESCO. (2009). "La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo", Conferencia Mundial sobre la Educación Superior, París, Francia, pp. 3-5

Published

2019-10-01

How to Cite

Environmental partnership impact of the university extension in the community Martial Jiménez from Campechuela, Granma (Original). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(4), 41-51. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/976