Educational attention to the human dimensions of the elderly in the Jiguaní Municipal University Center (Original)

Authors

  • Ludis Nelis Flo Ramírez Universidad de Granma
  • Lino Dilver Suárez Irizarri Universidad de Granma
  • Isabel Luisa Reytor Rivero Universidad de Granma

Keywords:

older adult; dimensions; motivation; integration

Abstract

The present article has the purpose of specifically reflecting the fulfillment of one of the current demands of Cuban education, the educational attention to the different human dimensions of the older adult, in order to achieve the affective and motivational aspects, the interpersonal relationships, the insertion and social performance capabilities, cognitive development, and ethical and aesthetic development. So the research is aimed at solving the problems that today are deployed in communities. The objective of the article is to provide women and older men with the necessary resources in their intellectual and emotional development, allowing them to live in the happiest way possible. The real diagnosis allowed to corroborate the problem given by the insufficiencies that limit the incorporation of these people to the university of the elderly and their integral attention. The investigation reveals as a praxiological construct the system of activities that have been developed in the Jiguaní municipality with great impact. It is concluded that as a result of the educational attention to the human dimensions, there was greater incorporation to the university of the older adult and that the participants acquired the necessary resources in their intellectual and emotional development.

References

Bermejo, L. (2005). Gerontología educativa: cómo diseñar proyectos educativos. https://books.google.com.cu/books?isbn=849835530.
Cabrera, J. A. (2002) Andragogía: ¿disciplina necesaria para la formación de directivos? www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/rrhh/andragogia.htm
Carré (1981). Gerontología Educacional en Díaz, N Antonia. El Envejecimiento.
García,T. (2004). Ponencia para el ejercicio mínimo: Envejecimiento, un problema social de primer orden.
MINED. (2006). Maestría en Ciencias de la Educación. Mención en Educación de Adultos, Módulo III primera parte. Pueblo y Educación. p.54-58.
Lemieux, A. (1997). Los programas universitarios para mayores. Enseñanza e investigación. Madrid: IMSERSO.
Lozano, B. (2012). Intervención educativa para incorporar al adulto mayor a los ejercicios físicos. www.efdeportes.com/efd166/intervencion-educativa-para-incorporar-al-adulto-mayor.htm
Oficina Nacional de Estadísticas.www.one.cu/aec2010/datos/12 Granma.pdf
Orosa,T. (2003). La Tercera edad y la familia. La Habana: Félix Varela.
___________ (2005). LA CUAM: 5 años de experiencia y sus principales impactos. Localizable en www.sld.cu/sitios/gericuba/temas.php?idv=7126.
Peterson, A. (1980). Who are the educational gerontologists? In educacional Gerontology. p 5.
Ramírez, T. y Rodan, A. (1985). Funcionamiento intelectual y emocional del anciano. Revista de Ciencias Sociales. Marzo. Número 29.
Romieux, M. (1998). La educación para el Adulto Mayor y la relación con la sociedad. Departamento de Ciencias Sociales. Universidad de Chile en http://rehue,csociales.uchile.cl/publicaciones.
Torres R, M. (2003). Aprendizaje a lo largo de la vida en Revista Educación de Adultos y Desarrollo. Instituto de la Cooperación Internacional de la Asociación Alemana para la educación de Adultos.
Vega, J. L. (1987). Psicología Evolutiva. Edad Adulta y Tercera Edad. Tomo III. Cuarta Edición, Mayo.

Published

2019-06-01

How to Cite

Educational attention to the human dimensions of the elderly in the Jiguaní Municipal University Center (Original). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(3), 1-14. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/874