The protection of the Cuban cultural heritage in the municipal area (Review)
Keywords:
cultural heritage; management; local development; legal standard.Abstract
Cultural heritage is a concept that has been constantly resignified. Its rules of protection are related to the new theoretical postulates acquired. The international organizations and the institutions have intensified their actions, achieving that the States assume with greater responsibility the defense of the heritage. Cuba, as a signatory of these organizations, has perfected the legislative system. The municipality of Yara is the bearer of a rich heritage, but the municipal administration has shown insufficiency in its management due to lack of competence in patrimonial matters. This makes it impossible to promote strategies that stimulate citizen participation and local development. From this problematic the investigation proposes, as an objective, to value the viability of the juridical foundation for the management of the Cultural Patrimony, with emphasis in the citizen participation and the local development. Paying more attention to Cultural Heritage helps to be more effective in relations with the community, to understand the values of its heritage and to manage the impacts aimed at improving the well-being and quality of life of its inhabitants.
References
2. Boisier, S. (2010). Descodificando el desarrollo del siglo XXI: subjetividad, sinapsis, sinergia, recursividad, liderazgo y anclaje territorial. Semestre Económico, Vol. 13, Nº 27, p 11.
3. Debreczeni, E. (2003). Gestión del turismo sostenible y patrimonio cultural. Portal Iberoamericano de Gestión Cultural, p 2. Disponible en www.gestioncultural.org. Consultado 22 de diciembre de 2018.
4. Castell, M. (2016). Reencontrar el Patrimonio. Estrategia de Desarrollo Territorial a partir de la interpretación. Congreso Virtual de Turismo 2001. Portal de Antropología en español. Disponible en EQUIPONAYA.COM.AR. s/p
5. Drucker, P. (1954). The Practice of Management.New York.
6. Querol, M. (2010).Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Madrid: Akal. Consultado 12 de Noviembre de 2018. p 51.
7. Hernández, F. (2002). El patrimonio cultural. La memoria recuperada. Guijón. Ediciones Trea.
8. Motta, Gustavo. (2015). Una mirada a través del arte: vinculación del pasado y el presente del Patrimonio Cultural colombiano en la educación. (Tesis Doctoral). Madrid .España.
9. Muñoz, M. (1998). Conclusions et recommandations” a D.A. Le patrimoineculturel et sapédagogie: un facteur de tolérance, de civisme et d’intégrationsociale. Actes du séminaire. Bruxelles: Editions du Conseildel’Europe, p 120.
10. Correa, M. (2003). Consideración didáctica de la noción de patrimonio cultural y su enseñanza. A propósito de la identidad. Universidad de Castilla. La Mancha, p 147.
11. Diccionario de la Real Academia Española (2001). Madrid. España.
12. VázquezBarquero, A. (2002) Endogenous Development. Networking, innovation, institutions and cities. London. Routledge. Disponible en http://wwwscielo.org.ve/redalyc.uaemex.mx/r. Consultado 24 de noviembre de 2018.
13. NORA, P. (1987) “Patrimoine et mémoire” a ANTOINE,G. Patrimoine et formation. Patrimoine et sociétécontemporaire. Actes des colloques de la Direction du Patrimoine. Paris; La Villette-Ministère de la Culture.








