Financial education and level of indebtedness: analysis in organizations of the popular and solidarity economy

Authors

Keywords:

financial education; indebtedness; popular and solidarity economy; formal financing; financial inclusion

Abstract

The article analyzed the relationship between financial education and the level of indebtedness in organizations of the popular and solidarity economy in the province of Los Ríos, Ecuador. Using a quantitative, descriptive, and correlational approach, structured surveys and interviews were applied, and a document review was conducted on a sample of 120 organizations selected through stratified sampling. This process identified how the financial knowledge of managers influenced credit management and economic sustainability. The results showed that 85% of managers had a low or medium level of financial education, which was associated with a higher percentage of income allocated to debt repayment and greater access to informal sources of financing. A significant negative correlation was found between financial education and indebtedness, demonstrating that a higher level of training reduced dependence on external credit and favored access to formal financing mechanisms. It was concluded that financial education is a determining factor in strengthening the sustainability of organizations in the popular and solidarity economy, and the implementation of ongoing training programs in the province of Los Ríos was recommended.

Author Biographies

  • Emilio Alberto Yong Chang, Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ). Quevedo. Ecuador.

    Ingeniero en Gestión Empresarial. Maestría en Administración de Empresas. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. 

  • Oscar Fabián Moncayo Carreño, Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ). Quevedo. Ecuador.

    Ingeniero en Gestión Empresarial. Maestría en Dirección de Empresas. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular.

  • Joselin Fernanda Mendieta Meza, Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ). Quevedo. Ecuador.

    Investigadora independiente

  • Marcia Roxana Alava Alava, Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ). Quevedo. Ecuador.

    Investigadora independiente

References

Domínguez, I., Devesa, E., Meneu, R., Encinas, B. & Rosado, B. (2022). Evaluación para la mejora de la formación en educación financiera para universitarios. Cuadernos de información económica, 286, 65-78. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2022/01/Dom%C3%ADnguez-et-al.pdf

Granja, D. S. (2025). Análisis del sobreendeudamiento financiero de las familias de la parroquia matriz del Cantón Sigchos: causas, consecuencias y estrategias de mitigación [Tesis de doctorado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. https://repositorio.utc.edu.ec/server/api/core/bitstreams/0f5ea350-f737-4c9f-83a4-830c2d14344e/content

López, J. L., Hernández, S. E., Peláez, L. E., Sarmiento, G. d. P., Peña, M. J., Cueva, N. C. & Sánchez, J. P. (2022). Educación financiera en América Latina. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(1), 3810-3826. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1770

Mejía, D. & Azar, K. (2021). Políticas de inclusión financiera y las nuevas tecnologías en América Latina. Caracas: CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1755

Meza, A. (2021). Determinantes que impulsan la educación financiera en Ecuador. Cuestiones económicas, 31(3), 23-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8807524

Miñambres, J. (2024). La educación financiera en el ámbito social y empresarial [Tesis de grado, Universidad de Valladolid] https://uvadoc.uva.es/handle/10324/71432

Mori, V. E. (2025). Situación actual de la Educación Financiera de las PYMES en América Latina y perspectivas hacia el futuro: Una revisión [Tesis de grado, Universidad del Azuay]. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/15524

Rocha, N. R., Bermeo, M. G., Pazmiño, M. J., Tabare, T. C. & Vaca, T. d. J. (2025). Gestión Financiera en la Empresa: Conceptos Básicos y su Aplicación en la Toma de Decisiones. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 9(2), 932-945. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i2.16898

Verduga, A. (2021). Consideraciones teóricas sobre la gestión de las Microfinanzas con un enfoque de Finanzas Populares y Solidarias. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 4(7), 42-64. https://www.reicomunicar.journalgestar.org/index.php/reicomunicar/article/view/29

Published

2025-11-03

How to Cite

Financial education and level of indebtedness: analysis in organizations of the popular and solidarity economy . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 10(1), 91-103. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5484

Most read articles by the same author(s)