Stimulating cognitive activity in students with intellectual disabilities in the regular context

Authors

Keywords:

cognitive activity; intellectual disability; regular context; teaching-learning process

Abstract

This article addresses a current issue in the educational process: the insufficient preparation of teachers to stimulate cognitive activity in students with intellectual disabilities within a regular context, in pursuit of a quality education for all. The research topic was aligned with the current demands and requirements of the context in which Cuba's III Educational Improvement is being generalized. The article aims to present a system of workshops for teachers to provide psychopedagogical guidance for stimulating cognitive activity in students with intellectual disabilities in the regular context of Primary Education in the Río Cauto municipality, Granma province. To carry out the research, the following theoretical methods were used: analytical-synthetic, inductive-deductive, and modeling. Among the empirical methods used were: observation, interviews, and teacher surveys. The results obtained during the application of the study at the "Pedro Soto Alba" Semi-boarding School in the Río Cauto municipality confirmed that the implementation of the workshop system contributed to enhancing the psychopedagogical preparation of educators regarding the knowledge of the psychological characteristics of the students in the aforementioned educational institution and to resolving issues in the teaching-learning process. The proposed system could be introduced into the educational process of Primary Education institutions as part of the generalization process of the III Educational Improvement being carried out by the Ministry of Education.

Author Biographies

  • Yenia Suárez Castro, Seminternado Pedro Soto Alba. Río Cauto. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación Especial. 

  • Rubier Enrique Corría Iglesias, Dirección General de Educación. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Marxismo-Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

  • Irela Hidalgo Tamayo, Dirección General de Educación. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Psicología y Pedagogía. Instructor

  • Ernesto Infante Reyes, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria. Instructor

References

Álvarez, M., Gómez, A. L. & Núñez, O. L. (2019). La inclusión educativa y el papel del maestro de apoyo. Olimpia, 16(55), 1-11. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/download/836/1573/2915

Bermúdez, C. E. (2024). Enfoque teórico-práctico de la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en Colombia. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5(10), 147-159. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/download/130/248/544

Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. & Shaw, L. (2000). Índice de inclusion: desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO. https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20Spanish%20South%20America%20.pdf

Gallego, M. (2023). Formación docente para la educación inclusiva en instituciones públicas del Quindío. Siglo Cero, 54(4), 11-27.

https://revistas.usal.es/tres/index.php/0210-1696/article/view/31473

Guirado, V. del C. (2024). La educación inclusiva en la formación profesional, retos y perspectivas. Educación y Sociedad. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/8469/5206

Llanes, A. (2021). La formación de pregrado del profesional de la Educación Primaria hacia el logro de buenas prácticas inclusivas [Tesis de maestría, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/entities/publication/9f901775-8df9-4d24-bc7e-596b76343211

Nistal, V., López, M. & Gutiérrez, L. (2024). Formación docente e inclusión educativa: un estudio comparado en Italia y España. Revista Española de Educación Comparada, (44), 236-259. https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/37634

Pérez, L., Sánchez, S., Rebazo, M. J. & Fernández, M. J. (2024). Inclusión educativa de los estudiantes con discapacidad: un análisis de la percepción del profesorado. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (51), 1185-1193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9200561

Published

2025-10-21

How to Cite

Stimulating cognitive activity in students with intellectual disabilities in the regular context . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 10(1), 62-77. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5476