Independent work in the training of Primary Education professionals

Authors

Keywords:

independent work; vocational training; primary education; blended learning

Abstract

The article reflects on the theoretical-methodological and practical conceptions of independent work, in order to provide teachers with a basis to adequately apply the orientation, execution, control and evaluation of independent work from the perspective of blended learning in the third year of the course for workers in the Bachelor's Degree in Primary Education, in the subject Didactics of Cuban History. For this purpose, theoretical methods were used, such as the analysis and synthesis of the main criteria of the consulted authors. Also, empirical and statistical methods were used to verify how the problem manifested itself in the educational practice. As main results, the theoretical review of the different elements that interact in independent work and the alternatives to deal with its different typologies were offered.

Author Biographies

  • Pablo Pompa Pérez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación Primaria. Máster en Investigación Científica. Profesor Asistente
  • Esther Santiesteban Almaguer, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba
    Licenciado en Defectología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular
  • Rodolfo González González, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación Primaria. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Addine, F. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación. https://profesorailianartiles.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/03/didc3a1ctica.pdf

Álvarez, C. A. (1998). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior Cubana. Ministerio Educación Superior.

Álvarez, R. M., Día, H. & Chávez, J. (1979). Metodología de la Enseñanza de la Historia. Editorial de Libros para la Educación.

Asencio, E., Évora, E. & Ibarra, N. (2021). La orientación y control del trabajo independiente en la formación continuada de docentes. Transformación, 17(3), 580-604. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v17n3/2077-2955-trf-17-03-580.pdf

Aulet, O. E., Mayet, M. F. & Delgado, A. (2020). El Trabajo Independiente como Método de Enseñanza en la Clase Encuentro. Una Experiencia Pedagógica de la Disciplina Formación Pedagógica General. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 8(3). https://portal.amelica.org/ameli/journal/562/5623600002/html/

Blanco, E. M., Hernández, S. & Almeida, J. N. (2023). El trabajo independiente en la Educación Superior desde la enseñanza semipresencial. http://rein.umcc.cu/handle/123456789/2997

Castillo, R. M. & Rodés, S. M. (2021). Sistema de actividades de trabajo independiente para el aprendizaje de las reacciones de oxidación-reducción. Revista Granmense de Desarrollo Local, REDEL, 5(3). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/download/2696/5273/10273

Fleitas, M., Molinet, A., Martínez, M. & Vázquez, L. (2024). El trabajo independiente: modalidad de la educación contemporánea. Edumed Holguín 2024. XIII Jornada Científica Internacional de la SOCECS. https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin24/2024/paper/download/791/972

García, M., Rodríguez, L. A. & Fernández, H. (2020). Recomendaciones metodológicas para diseñar el trabajo independiente. Mundo Fesc, 10(s1), 201-208. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7490176.pdf

Hechavarría, R. J. (2012). Consideraciones teórico-metodológicas sobre el trabajo independiente en la Educación Superior. Edusol, 10(30), 91-102. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5982903.pdf

Infante, M., Silva, X. & Perera, I. (2021). La reflexión y el espíritu crítico como premisas para la transformación de la práctica educacional. Maestro y Sociedad, Revista Electrónica para Maestros y Profesores, 18(4), 1259-1270. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5412/5077/17376

Mejía, S. G., Michalón, R. A. & Michalón, D. E. (2017). El trabajo independiente: importancia en la calidad el proceso de enseñanza-aprendizaje en la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9(2), 28-36. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n2/rus03217.pdf

Pidkasisty, P. I. (1986). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. Editorial Pueblo y Educación.

Román, E. & Herrera, J. I. (2009). El proceso de dirección del trabajo independiente: una vía para la autonomía de los estudiantes. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(5). https://www.eumed.net/rev/ced/05/rchr.htm

Suárez, L. F. & Nápoles, G. (2018). El trabajo independiente, vía para la atención a las diferencias individuales de los estudiantes. Maestro y Sociedad, Revista Electrónica para Maestros y Profesores, (Número Especial 3), 3-11. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3908/3389

Torres, E.V., Pérez, G., Pupo, Y. & Tiá, M. (2021). La ejecución del trabajo independiente en la formación del docente. Revista Granmense de Desarrollo Local, REDEL, 5(4).

Universidad de Colima. (2015). Criterios para el manejo del trabajo independiente de los estudiantes de nivel superior. https://portal.ucol.mx/content/micrositios/227/file/Criterios_Trabajo_Independiente.pdf

Utrea, M., Consuegra, M. M. & Lóriga, J. J. (2023). Experiencia práctica desde la Didáctica de la Historia de Cuba en la formación del profesorado. Revista Conrado, 19(92), 297-304. https://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n92/1990-8644-rc-19-92-297.pdf

Williams, S. C., Mass, L. A., Díaz, J. A., Brito, Y. & Bernal, A. (2022). Superación profesional pedagógica y formación de la habilidad búsqueda de la información. Medisur, 20(4), 745-753. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v20n4/1727-897X-ms-20-04-745.pdf

Published

2025-04-18 — Updated on 2025-10-01

Versions

Issue

Section

Artículos de revisión

How to Cite

Independent work in the training of Primary Education professionals. (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 277-294. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5296 (Original work published 2025)