Developer learning from the process of improvement of the National Education System

Authors

Keywords:

teaching-learning process; developmental learning; meaningful learning; educational improvement

Abstract

The teaching-learning process from a developmental perspective acquires great significance in the current context, as it stimulates students' motivation for learning and training, in general, as an integrated system; hence, a review article is presented whose purpose is to review some characteristics to consider in developing learning based on the dimensions of developmental learning; it constitutes a result of the research project "The Improvement of the Pedagogical Process in Education in the Manzanillo Municipality," for which theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, and document analysis were used. In general, it is concluded that this learning is of great importance in leading students toward a solid and meaningful mastery of the content, distancing them from academic failure and apathy toward educational activity. In this way, the renewal of approaches and modifications in pedagogical practice are promoted, attending to the demands of the Third Improvement Process of the National Education System.

Author Biographies

  • María Luisa Tiá Pacheco, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular
  • Victoria Elvira Torres Moreno, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular
  • Alexis González Salas, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Cultura Física. Máster en Ciencias de la Educación.  Docente Especialista Principal

References

Arteaga, E., Rodríguez, Y. & Del Sol, J. L. (2023). Estrategia didáctica para promover el aprendizaje desarrollador en la asignatura Matemática III. Revista Conrado, 19(95), 397-406. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3440/3286

Avilés, E. S., Vallejo, L. E., Guamanquispe, V. G. & Escobar, S. C. (2023). Aprendizaje desarrollador y la construcción integral del conocimiento. Revista Polo del Conocimiento, 8(3), 942-960.

https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5354

Báez, A. (2020). Modelo didáctico de atención a la diversidad de estudiantes en la sistematización del contenido matemático en el nivel educativo Preuniversitario [Tesis doctoral. Universidad de Granma].

Castellanos, D. (2005). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. En: Curso Pedagogía ´05. (2005). La Habana.

Castellanos, D., Castellanos, B., Lliviana, M. J., Silverio, M., Reinoso, C. & García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: Una concepción desarrolladora. https://profesorailianartiles.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/04/aprender-y-ensec3b1ar-en-la-escuela-una-concepcic3b3n-desarrolladora.pdf

Choque, L. (2023). Estrategia didáctica basada en el aprendizaje desarrollador para la investigación en la Carrera de Trabajo Social Universidad Autónoma Tomás Frías Sede Uncía, Bolivia. Revista Ciencia & Sociedad, 3(1), 3-15. https://cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/article/download/57/45/109

Coromoto, M. & Barrientos, N. J. (2011). Aprendizaje desarrollador una nueva visión en la educación superior. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(27). https://www.eumed.net/rev/ced/27/ggb.htm

Díaz, M. & Verdecia, D. (2022). El proceso formativo del profesional para la educación artística en el contexto actual. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 75, 1-11. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n75/1992-8238-vrcm-75-e1753.pdf

Durán, Z. E., Cok, A., Herrera, D., Domínguez, N. E. & Santos, E. M. (2024). Orientaciones Metodológicas: El mundo en que vivimos. Segundo Grado. Editorial Pueblo y Educación.

https://www.mined.gob.cu/wp-content/teleclases/listos/+libros/01_primaria/3_perfeccionamiento/om_primaria_mundo_en_que_vivimos_2do.pdf

González, Y. (2023). El enfoque desarrollador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía en el Preuniversitario. Revista Conrado, 19(91), 187-191. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n91/1990-8644-rc-19-91-187.pdf

Guamán, V. J. & Venet, R. (2019). El aprendizaje significativo desde el contexto de la planificación didáctica. Revista Conrado, 15(69), 218-223.

http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n69/1990-8644-rc-15-69-218.pdf

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. (ICCP). (2020). Propuestas para la transformación de las instituciones educativas. Editorial Pueblo y Educación.

López, S. & Martínez, B. (2024, abril 9). La metacognición en el diseño de situaciones de aprendizaje. Centro Nacional de Desarrollo Curricular en Sistemas no Propietarios- INTEF, 3(1).

https://cedec.intef.es/la-metacognicion-en-el-diseno-de-situaciones-de-aprendizaje/

Moncayo, O. F, Manjarrez, N. N & Boza, J. A. (2020). Objeto de estudio de la didáctica en la unidad de Aprendizaje Administración de empresas de la Universidad Estatal de Quevedo, Ecuador. Revista Conrado, 16(74), 284-290.

http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n74/1990-8644-rc-16-74-284.pdf

Navarro, S. M. & Valle, A. D. (2024). Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Revista Científica GADE, 4(2), 78-88. https://revista.redgade.com/index.php/Gade/article/download/420/194

Pérez, G., Torres, V. E., Pupo, Y., Lao, L. & Moncayo, O. F. (2022). La activación del aprendizaje y la gestión independiente del conocimiento en la formación psicopedagógica. Revista Conrado, 18(S3), 395-405. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2677

Puentes, U. & Cabrera, N. L. (2012). El proceso de enseñanza-aprendizaje desde el enfoque histórico-cultural. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(2), 157-172. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/94/93/411

Reinoso, C., Ballester, S., González, C., Torres, Y. & Ribot, G. (2013). El aprendizaje desarrollador. Teoría y práctica en la formación de educadores. Pedagogía 2013. Curso 31.

Zambrano, D. (2020). La preparación del maestro primario de nivel medio superior para la atención a la diversidad [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Zilberstein, J. & Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2025-04-15

Issue

Section

Artículos de revisión

How to Cite

Developer learning from the process of improvement of the National Education System. (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 245-263. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5294

Most read articles by the same author(s)