Methodology for the treatment of mathematical culture during initial teacher training

Authors

Keywords:

mathematical culture; educational teaching process; initial training; mathematical disciplines

Abstract

The development of mathematical culture allows the teacher of this specialty to acquire valuable arguments to turn his teaching into a pleasant adventure, enriching the cultural heritage of his students. In the present article, a methodology to dynamize the integration of the dimensions that structure the mathematical culture during the didactic treatment of the mathematical knowledge system is presented for the readers' consideration. Analysis-synthesis, induction-deduction, modeling and descriptive and inferential statistics were used. The elaborated methodology takes advantage of the genetic and structural relationships that, with disciplinary and interdisciplinary character, occur between mathematical and non-mathematical cognitive systems, in order to favor the mathematical culture in the students of the specialty from the teaching of mathematical disciplines.

Author Biographies

  • Julio Enrique Quesada Izquierdo, Universidad de Ciencias Médicas Celia Sánchez Manduley. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Profesor Auxiliar
  • Ninfa Socarrás Rodríguez, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular
  • Erol Salazar Montero, Universidad de Granma. Manzanillo. Granma. Cuba
    Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Máster en Investigación Científica. Profesor Auxiliar

References

Cantón, W. (2024). Más allá de los números: Estrategias didácticas para la enseñanza de la Matemática. LATAM, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, V (1). https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1599

De Armas, N. & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Superior. (MES). (2016). Plan de estudio E: Modelo del profesional. Licenciatura en Educación. Matemática. La Habana.

Parra-Vallejo, M. J. (2022). Aplicación de las TIC-learning y Pensamiento Computacional para el fortalecimiento de las Competencias Matemáticas. Tecnología Educativa Docentes 2.0, 14(2), 2022. https://doi.org/10.37843/rted.V14i2.312

Terry, E. A., Muñoz, L. R. & Martínez, L. M. (2021a). La formación de la cultura matemática y sus dimensiones. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 165-176. https://www.redalyc.org/journal/5709/570967307012/html/

Terry, E. A., Martínez, L. M. & Muñoz, L. R. (2021b). Modelo didáctico para la formación de una cultura Matemática. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e15.pdf

Published

2025-04-14

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Methodology for the treatment of mathematical culture during initial teacher training . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(3), 209-224. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5292