The environmentalist thought of Fidel Castro: paradigm for the formation of modes of action (Review)
Keywords:
Fidel Castro; environmental education; modes of action; Basic Secondary School.Abstract
Fidel's environmentalist thought is characterized by understanding the nature-man-society relationship as an active exchange, in which rationality in the use of the environment and its resources as well as scientific foresight, seen as an instrument for human action with an environmentalist sense, should prevail; that is why his ideas express an environmentalist humanism. The objective of the article is to reflect on theoretical elements related to the environmental education process for the formation of modes of action, from Fidel Castro Ruz's thought, in basic secondary school students. Theoretical and empirical methods were used, such as the documentary review of speeches and normative documents on environmental policy, among others. As conclusions, a vision of Fidel's thought is offered as a heritage of the environmentalist culture that provides theoretical-methodological tools to the permanent commitment with the protection of the environment from a responsible social practice. His ideas made him a precursor of the struggle for the care of the environment, since in his daily actions the call for the protection of nature was present.
References
Álvarez, C. M. (1998). La pedagogía como ciencia o Epistemología de la Educación. Editorial Félix Varela.
Canciani, L. & Telias, A. (2022). Educación Ambiental Integral: reflexiones teóricas para la construcción de un currículum complejo. Revista Argentina de Investigación Educativa, 2(4), 135-149. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/173
Cárdenas, M. P. (2007). Estudio del pensamiento de Fidel Castro sobre educación desde su condición de educador social [Tesis de doctorado, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas]. https://www.researchgate.net/publication/339003650_ESTUDIO_DEL_PENSAMIENTO_DE_FIDEL_CASTRO_SOBRE_EDUCACION_DESDE_SU_CONDICION_DE_EDUCADOR_SOCIAL?channel=doi&linkId=5e386aac458515072d7ce96e&showFulltext=true
Carralero, L. (2013). Concepción de la educación económica de los estudiantes de técnico medio en comercio de la educación técnica y profesional [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Castro, F. (1974, septiembre 13). Discurso pronunciado por el Comandante en jefe Fidel Castro Ruz en el acto clausura de la III Conferencia Nacional de las Brigadas Técnicas Juveniles, celebrado en el Teatro "Lázaro Peña" de la CTC, El 13 de septiembre de 1974. http://www.fidelcastro.cu/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-clausura-de-la-iii-conferencia-nacional-de-las-brigadas
Castro, F. (1992, junio 12). Discurso pronunciado en Río de Janeiro por el Comandante en Jefe en la Conferencia de Naciones Unidas sobre Medio Ambiente y Desarrollo, el 12 de junio de 1992. https://www.mined.gob.cu/discurso-de-fidel-castro-en-conferencia-onu-sobre-medio-ambiente-y-desarrollo-1992/
Cruz, G. J. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 6(3), 723-739. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2255
Hernández, J. C., Reinoso, I. & Hernández, A. M. (2022). Desarrollo Local y Tarea Vida. Propuesta de Acciones desde el Centro Universitario Municipal. Revista Didascalia, 13(1). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1304
Instituto Central de Ciencias Pedagógica. (ICCP). (2020). Propuestas para la Transformación de las Instituciones y modalidades educativas. Editorial Pueblo y Educación.
Lenin, V. I. (1983). Obras Completas. Tomo 18. Editorial Progreso. https://www.marxists.org/espanol/lenin/obras/oc/progreso/tomo18.pdf
Ley 81 (1997) Del Medio Ambiente. Asamblea Nacional del Poder Popular.
https://cuba.vlex.com/vid/ley-no-81-medio-631841293
Lugo, A. C., Álvarez, C. & Estrada, C. (2021). Una metodología para fortalecer la educación ambiental. MENDIVE, Revista de Educación, 19(2), 476-492. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2281
Márquez, L., Hernández, A., Márquez, L. H. & Casas, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200301
Martínez, L. M & Díaz, J.A. (2024). La educación ambiental: ¿Objetivo y/o pensamiento sobre el desarrollo sostenible? Revista Referencia Pedagógica, 12(1), 183-199. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/403
McPherson. M. S. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación [Tesis de doctorado, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. http://scielo.sld.cu/scieloOrg/php/reflinks.php?refpid=S1727-8120201700030000500015&lng=pt&pid=S1727-81202017000300005
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (CITMA). (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana.
Navarro, S. M., Valle, A., García, F. & Juanes, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. Editorial Pueblo y Educación. https://www.mined.gob.cu/document/la-investigacion-sobre-el-iii-perfeccionamiento-del-sistema-nacional-de-educacion-en-cuba-apuntes/
Powell, R. B., Stern, M. J. & Troy, B. (2022). Which approaches are associated with better outcomes? Evidence from a national study of environmental education field trip programs for adolescent youth in the United States. Enviromental Education Research, 29(3). https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504622.2022.2145270
Rodríguez, R. M. (2004). Propuesta didáctica para el tratamiento de la Educación Ambiental en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Secundaria Básica en la Isla de La Juventud [Tesis de doctorado, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas].
Rodríguez, Y. I. (2021). La formación de actitudes ambientales en los educandos del nivel educativo primaria [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].
Rodríguez, C. A., Ortiz, A., Tejera, P. & Miguel, P. (2019). Principales premisas teóricas para el análisis de lo ambiental en Fidel Castro Ruz. Maestro y Sociedad. Revista Electrónica para Maestros y profesores. Número Especial “Fidel Castro, Educación y Sociedad”. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5100/4506
Rodríguez, Y. I., Lao, L., Torres, V. E., Céspedes, L. R. & Tamayo, A. L. (2022). Estudio tendencial de la educación ambiental en la integración del contexto sociocultural en la educación primaria. Universidad y Sociedad, 14(3), 751-761.
http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n3/2218-3620-rus-14-03-751.pdf
Rosabal, R. (2021). Metodología para el tratamiento del contenido químico en relación con la dimensión ambiental en el nivel educativo preuniversitario. En: Arboleda, J. C. (2021). Educación y Pedagogía. REDIPE. pp.466-485. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8235948
Rosabal, R. (2023). Metodología para el tratamiento al contenido ambiental contextualizado desde la asignatura química en el nivel educativo preuniversitario [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].
Sánchez, J. & Pérez, B. M. (2019). Educación Ambiental, Fidel Castro Ruz: Reflexiones y discursos. Conrado, 15(67). http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n67/1990-8644-rc-15-67-143.pdf
Stern, M. J., Powell, R. B. & Troy, B. (2021). Environmental education, age, race, and socioeconomic class: An exploration of differential impacts of field trips on adolescent youth in the United States. Enviromental Education Research, 28(2) https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13504622.2021.1990865








