The improvement of the community actors from the University Chair for the Elderly
Keywords:
University Chairs for the Elderly; Municipal University Center; professional development; community stakeholders.Abstract
The attention to the University Chairs of the Elderly from the Municipal University Centers constitutes a challenge given the current complexities in Cuban universities. With the objective of promoting the improvement of community actors in the care of the elderly, a strategy of improvement is proposed from the University Chair of the Elderly of the Municipal University Center of Buey Arriba. Theoretical, empirical and statistical methods were applied. With the implementation of this educational proposal, from the preparation and improvement of community actors in the care of the elderly, the strengthening of the university-society relationship was verified, as well as the contribution to the management of the process in correspondence with the local development strategy in the municipality, with emphasis on the social transformation of the community.
References
Alberto, O. (2022). Modelo educativo para la cátedra universitaria del Adulto Mayor.[Tesis de doctorado, Universidad de Matanzas]. https://rein.umcc.cu/handle/123456789/1527
Alonso, M., Vaillant, A., García, R., Paéz, M., Gáliz, A., Meriño, Z. & Ramos, L. (2014). La atención al Adulto Mayor. Una propuesta para proyecto institucional. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos. http://monografias.umcc.cu/monos/2014/fum%20calimete/mo14134.pdf
Arias, A. I., Moré, N. & Alonso, I. F. (2015). Envejecimiento poblacional: nuevo reto para el plan de estudio de la carrera de Medicina. Revista Edumecentro, 7(3), 202-210. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5158224.pdf
García, M. M., Gort, M., Cizneros, Y., Hayes, O. & Sainz, H. (2021). Estrategia de superación profesoral sobre atención integral al adulto mayor. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(4), 1-19. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1723
Guevara, T., Sánchez, M. E., Valdés, E. & Oropesa, M. (2019). Pertinencia de la superación posgraduada en la atención al adulto mayor. Revista Edumecentro, 11(3), 247-26. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1248/html_478
Henríquez Pino, P. C. & Sánchez , L. (2019). Impacto del programa educativo de la Cátedra Universitaria del Adulto Mayor en el empoderamiento comunitario. Revista Cubana de Educación Superior, 39(1), 12-44.
http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n1/0257-4314-rces-39-01-e5.pdf
Hernández, J. C., Reinoso, I. & Rodríguez, R. M. (2021). La Cátedra del Adulto Mayor. Su vínculo con el medio ambiente y la sostenibilidad. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(1), 25-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7909852
Núñez, N., Rodríguez, S. & López, N. (2021). Impactos de la concesión de créditos bancarios para la construcción de viviendas en el municipio Buey Arriba. Revista Granmense de Desarrollo Local, REDEL, 5(4), 262-272. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2853
Pérez, C. (2020, diciembre 5). Cátedra Universitaria del Adulto Mayor en Las Tunas: vuelve la luz del saber. Tiempo 21 de Radio Victoria. https://www.tiempo21.cu/2020/12/05/208093/