Dynamics of the Physical Education class as an enhancer of the psychoeducational behavior of the school group (Original)

Authors

Keywords:

dynamics; Physical Education; cognitive activity; school group; psychoeducational behavior; motor learning

Abstract

The article contains a dynamic proposal for the Physical Education class, that allows to direct the school learning from a perspective of collaboration to enhance the significativity of the learning in students of Secondary Basic. It is oriented towards the design of a dynamics of the Physical Education class to favor the psychoeducational behavior of the school group in eighth grade students of the Mixed Center "José Francisco Costa Velázquez", of Mabay. Methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels were used, which allowed to collect, describe, explain and interpret the results of the psychoeducational actions of the group under investigation. In the direction of cognitive activity, three moments were conceived: guidance, implementation and control, for psychological and educational actions were considered, which allowed to evaluate the group behavior from the class with parameters and indicators established according to the psychoeducational constituents of the students.

Author Biographies

  • Yaneisy Rodríguez Osorio, Centro Mixto “José Francisco Costa Velázquez”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Psicología. Especialista Principal.

  • Norberto Sánchez Veloz, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Biología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Juan Alfonso Sosa Cedeño, Policlínico Docente Comandante “Pedro Sotto Alba”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Psicología. Máster en Psicología del Deporte. Instructor.

References

Calviño, M. (1997). Trabajar en y con grupos. Experiencias y reflexiones básicas. Editorial Félix Varela. https://www.researchgate.net/publication/305724631-Trabajar-en-y-con-grupos
Delgado, J. & Delgado, Y.M. (2006). Conducta o comportamiento. Más allá de lo terminológico. Revista Psicología Científica.com, 8 (20), https://psicologiacientifica.com/conducta-o-comportamiento-diferencias/
Díaz, L., Rodríguez, A.O. & Sosa, J.A. (2021). Actitud responsable hacia el estudio desde la clase de educación física en estudiantes de séptimo grado. Revista Olimpia, 8 (4). http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292570006/html/
Espindola, A., López, R., Miranda, M., Ruiz, J.M. & Díaz, G. M. (2014). Estrategia didáctica para disminuir el estrés académico hacia el contenido estadístico en los estudiantes de medicina. Revista Humanidades Médicas, 14(2). https://humanidadesmedicas.sld.cu/index..php/hm/article/view/552/386
Fernández, Y. & Russell, Y. (2016). El desarrollo del clima sociopsicológico en las clases de educación física de la enseñanza universitaria. Deporvida, 13 (30), 60-75. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/721/2072
Guevara, W. D. (2021). Análisis del comportamiento de los adolescentes entre 14 y 17 años en la unidad educativa San José La Salle de Guayaquil y su relación con el proceso enseñanza y aprendizaje en la modalidad virtual. [Tesis de grado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil] http://201.159.223.180/bitstream/3317/16033/1/T-UCSG-PRE-FIL-CPC-348.pdf
Lillo, J.L. (2004). Crecimiento y comportamiento en la adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 90, 57-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265019660005
Pineda, D., Melián, G.E. & Echavarría, E. (2019). Prácticas para la inclusión educativa de los escolares con trastorno de conducta. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/inclusion-educativa-trastorno.html
Rivas, B.N., Pérez, M. & Hernández, R. M. (2018). Una nueva mirada a la preparación del profesor de la escuela de Trastorno de la Conducta. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/preparacion-profesor-trastornos.html
Romero, C., López, C. J., Ramírez, V., Pérez, A. J. & Tejada, V. (2008). La educación física y la organización de la clase: aprendiendo a enseñar. Consideraciones previas. Publicaciones, 38. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/2253
Torroella, G. (2001). Educación para la vida. El gran reto. Revista Latinoamericana de Psicología, 33 (1) https://www.redalyc.org/pdf/805/80533108.pdf

Published

2023-11-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Dynamics of the Physical Education class as an enhancer of the psychoeducational behavior of the school group (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 167-181. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4298