Protocol of medical action for adolescents with depressive disorders and cognitive alterations (Original)

Authors

Keywords:

depression; therapy; medical protocol; adolescence, neuropsychological tests

Abstract

With the objective of design a guide of clinical practices for the management of depression in adolescents admitted to the Crisis Intervention Unit of the Provincial Children’s Hospital "Octavio de la Concepción de la Pedraja", a descriptive and development study was carried out whose population was made up of 39 adolescents of both sexes and the sample selected intentionally consisted of 15 adolescents who met the inclusion criteria. Biomedical and sociodemographic variables were determined, diagnostic criteria of the International Classification of Diseases and the Montgomery-Âsberg Depression Scale were used, and the severity of the disorder was evaluated; subsequently, neuropsychological tests were applied validated in Cuba for pediatric ages, measuring parameters of phonetic and semantic verbal fluency. Female prevalence was observed between 15 and 16 years. The research resulted in a very useful product that combined medical care criteria related to adolescents depression. The methodology positively influences the diagnosis and control of depressed patients and will prevent future complications with the corresponding social impact. With the use of a clinical practice guide, it is gained in the use of working time and in the use of human and material resources; it also offers an opportunity for the development of standards of quality of care in the hospital.

Author Biographies

  • Daysuki Mayra Villavicencio Escalona, Policlínico Docente Comandante “Pedro Sotto Alba”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Doctora en Medicina. Especialista de primer grado en Psiquiatría Infantil. Instructor.

  • Juan Alfonso Sosa Cedeño, Policlínico Docente Comandante “Pedro Sotto Alba”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Psicología. Máster en Psicología del Deporte. Instructor.

  • Ismaela del Carmen Mogena Cedeño, Policlínico Docente Comandante “Pedro Sotto Alba”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Doctora en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Instructor.

References

Alfonso, D.L., Fernández, L.M., Cuenca, E. & Hernández, G. (2013). Trastornos depresivos en adolescentes. Estrategia de intervención. Revista CODAJIC. http://www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/72%20-%20Trastornos%20depresivos%20en%20adolescentes.%20Estrategia%20de%20in.pdf
Argumedos, C., Monterroza, R., Romero-Acosta, K. & Ramírez, A. F. (2018). Desempeño neurocognitivo de la atención, memoria y función ejecutiva en una población infanto-juvenil escolarizada con y sin presencia de sintomatología internalizante. Psicogente, 21(40), 403-421. https://www.redalyc.org/journal/4975/497557156007/html/
Asociación Americana de Psiquiatría. (2014). Manual Diagnóstico Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM - 5). Editorial Médica Panamericana. https://www.federaciocatalanatdah.org/wp-content/uploads/2018/12dsm5-manualdiagnosticoy estadisticodelos trastornosmentales-161006005112.pdf
Asociación Española de Pediatría (AEP). (2006). Trastorno depresivo en niños y adolescentes. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil AEPNYA, 104-112. https://www.aeped.es/sites/defail/files/documentos/depresion.pdf
Ministerio de Salud Perú. (2008). Guía de práctica clínica en depresión. http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/1084_DGSP261.pdf
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2018). Guía de práctica clínica sobre depresión mayor en la infancia y adolescencia. Actualización. https://portal.guiasalud.es/wp-content/uploads/2021/05/gpc_575_depresion_infancia_avaliat_compl.pdf
Organización Mundial de la Salud. OMS. (2017). Día mundial de la salud. Hablemos de la depresión.
https://www3.gobiernodecanarias.org/sanidad/scs/contenidoGenerico.jsp?idDocumen t=9400cc4c-15df-11e7-89f2-7df1fbe6b613&idCarpeta=38014291-aa5d-11dd-b41b-89eb02602ac7
Organización Panamericana de la Salud. OPS. (2008). Clasificación Estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud. (CIE-10). 10ma, Revisión.
ais.paho.org › classifications › chapters › pdf › volume1
Organización Panamericana de la Salud. (OPS). (2018). La carga de los trastornos mentales en la Región de las Américas, 2018. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49578/9789275320280_spa.pdf?sequence
Organización Panamericana de la Salud (OPS) & Organización Mundial de la Salud (OMS). (2017). Depresión y otros trastornos mentales comunes. Estimaciones sanitarias mundiales. OPS. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34006/PAHONMH17005-spa.pdf
Osorio, M., Peralta, F. & Chambergo, O. (2017). Emergencias psiquiátricas en niños y adolescentes: Relación entre características clínicas y demográficas. Anales de la Facultad de Medicina, 78(2): 132-138. http://dx.doi.org/10.15381/anales.v78i2.13185.
Voltas N. & Canals, J. (2018). La depresión en la adolescencia: ¿Un problema enmascarado? Revista de Estudios de Juventud, 121, 25-43. www.injuve.es › sites › default › files › adjuntos › 2019/06 › 2._la_d...

Published

2023-12-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Protocol of medical action for adolescents with depressive disorders and cognitive alterations (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 120-143. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4296