The University in the territory. Challenges in times of the Covid 19 pandemic (Review)

Authors

Keywords:

cuban education; higher education; social actors; educational teaching process

Abstract

This article addresses the experience acquired in times of pandemic COVID 19 in the adequacy of the substantive processes of the higher level, which demonstrate the relevance of the university processes at the Municipal University Center of Yara. This research responds to the need to train a competent professional committed to the Revolution. To this end, a set of actions to confront the COVID19 developed by the university community that have had a positive impact on the territory of Yaracá are proposed. Various methods were used, including analysis and synthesis, induction and deduction, as well as techniques such as document analysis and survey. The actions carried out allow to expose the results obtained in the management of the university processes in times of covid -19 in the Centro Universitario Municipal Yara, which evidences the importance of the management of the extensionist process, based on the link with society.

Author Biographies

  • Zaida Yudi Suros Rodríguez, Centro Universitario Municipal de Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesora Auxiliar.

  • Luis Heberto Pérez Mejías, Centro Universitario Municipal de Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado. Máster en Desarrollo Socioeconómico Local. Profesor Asistente.

  • Milaidys Mendoza Vázquez, Centro Universitario Municipal de Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciada. Máster en Desarrollo Socioeconómico Local. Profesora Auxiliar.

References

Díaz-Canel, M., & Núñez, J. (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Anales de la ACC, 10 especial COVID-19(2), 1-10. http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/view/881
Ministerio de Economía y Planificación de Cuba. (2022). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social (2030). MEP. https://www.mep.gob.cu/es/pndesods-2030/plan-nacional-de-desarrollo-economico-y-social-2030
Ministerio de Educación Superior. (2020). Resolución 49. Adecuaciones de los procesos de continuidad y culminación de estudios en los cursos académicos 2019-2020 y 2020-2021. Gaceta Oficial No. 24 Extraordinaria. https://latablilla.uo.edu.cu/wp-content/uploads/2020/05/goc-2020-ex24.pdf
Morales, M., Bárzaga, J., Morales, Y., Cárdenas, M. P., & Campos, D. S. (2021). Entornos virtuales desde la ontología de los nuevos saberes de la educación superior en tiempos de pandemia Covid-19. Universidad y Sociedad, 13(3), 301-307. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2100
Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba [Conferencia inaugural]. Congreso Internacional Universidad 2020, Universidad de la Habana.

Published

2023-07-01

How to Cite

The University in the territory. Challenges in times of the Covid 19 pandemic (Review). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(3), 1-15. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3999