Proposal of actions to systematize professional agronomic motivation in different contexts of action (Original)

Authors

Keywords:

motivation; agronomic professional motivation; vocational training; polytechnic school

Abstract

When taking into account the importance of professional motivation in the current era, it cannot be distanced from social demands, without failing to take individual needs into account. Although from the psycho-pedagogical point of view, the first should guide the second, in this dialectic, the work of educational institutions is irreplaceable. The specialty of Agronomy in particular is of great importance for the economic development of the territories and the country, for which it is necessary to guide, awaken professional interests and achieve adequate professional motivation in students of these specialtie, being the province of Granma purely agricultural. The objective of the research is to systematize actions to enhance professional agronomic motivation and achieve a greater permanence of students, both in the polytechnic school and once graduated in the productive entities. The use of theoretical, empirical and mathematical methods, with techniques and instruments applied individually and in groups in students and teachers belonging to upper secondary level education, allowed to assess the relevance of the actions endorsed by the level of motivation achieved.

Author Biographies

  • Julio César Moreno Aguilera, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Mecanización Agropecuaria. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Rafael Francisco Jiménez Salgado, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Mecánica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Abreu, R. (1997). Pedagogía profesional. Una propuesta abierta a la reflexión y al debate. Pueblo y Educación.
Aldana, Y., Fernández, A., &Vivero, O. (2020). Una alternativa para la motivación hacia el aprendizaje de la Física en la secundaria básica. Redel. Revista Gramense de Desarrollo Local, 2 (1). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1803
González, F. L. (1982). Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. Editorial de Ciencias Sociales.
González, V. (1984). La motivación hacia la profesión en el ISP. Revista Varona, 12.
Moreno, J. C. (2014). La motivación profesional en los estudiantes de técnico medio en Agronomía [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío].
Moreno, J. C., Piñeiro, E., & Guerrero, E. (2017). La motivación profesional a través de cultivos de hortalizas. Redel. Revista Gramense de Desarrollo Local, 1(2). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/450
Reyes, D. M., Borges, M., & Guerra, C. (2017). Consideraciones sobre la formación de intereses profesionales hacia la carrera de Agronomía. Roca. Revista científico - Educacional de la Provincia Granma, 13(4). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/277

Published

2023-05-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Proposal of actions to systematize professional agronomic motivation in different contexts of action (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(2), 210-228. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3969

Most read articles by the same author(s)