Exercises to favor the assimilation of concepts in the unit "Ionic Balance" (Original)

Authors

Keywords:

ionic balance; interdisciplinary; assimilation; levels of assimilation

Abstract

Science teaching should help students achieve a high degree of instruction and understanding of the world in which they live; that manages to perceive, feel, think; that contributes to understanding the rapid changes derived from its development and proceeds in a way that faces the challenges imposed by today's world. For this reason, teaching today aims to increase the volume of concepts, and the task of the school becomes to train in students the ability to independently and creatively assimilate this new scientific knowledge. In order to perfect this process in the subject of Chemistry, this teaching material is presented, which consists of the elaboration of a system of exercises that respond to a current problem of the teaching-learning process of Pre-University Education. For this, theoretical, empirical and statistical methods were used. The scientific novelty lies in the fact that the proposal agglomerates exercises of different levels of assimilation, where items are used and the link with the social context and practical life that do not appear in the texts of the subject and that allow the assimilation of concepts and its definitions related to the chemical content of Ionic Balance in 11th grade students who opt for the profile of Natural Sciences teachers. Precisely this system of exercises is the practical contribution of the research, and was evaluated from the pedagogical pre-experiment.

Author Biographies

  • Francisco Hernández Castillo, Centro Universitario Municipal Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Instructor.

  • Olivia Hernández Guerra, Centro Universitario Municipal Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente.

  • Alfredo Alba Matos, Centro Universitario Municipal Yara. Universidad de Granma. Yara. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Ciencias Exactas. Profesor Instructor.

References

Castillo, R. M., & Rodés, S. M. (2021). Sistema de actividades de trabajo independiente para el aprendizaje de las reacciones de oxidación-reducción (Revisión). Redel. Revista Granmense de Desarrollo Local, 5(3), 233-246. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2696
Chirino, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. La Habana.
Delgado, M. I. (2004). Estrategia didáctica para el establecimiento del enfoque investigativo integrador en la disciplina Microbiología de los institutos superiores pedagógicos [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. La Habana.
Jerez, A., Vivero, O., & Cervante, N. (2019). El enfoque investigativo y el desarrollo del autoaprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la física en la educación preuniversitaria (Revisión). Redel. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(4), 310-320. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1147
Leontiev, A. N. (1979). La actitud en la psicología. Pueblo y Educación.
Lima, L. (2001). Variante metodológica para el desarrollo de la independencia cognoscitiva en las clases de Educación Laboral [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. Sancti Spíritus. https://dspace.uniss.edu.cu/handle/123456789/843
Peña, Y. (2005). Alternativa didáctica para elevar el nivel de desarrollo de la autovaloración del bachiller sobre su desempeño escolar. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona]. Las Tunas. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2010/ycpa/ycpa.zip
Vivero, O. (2013a). Un enfoque investigativo del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial de profesores. [Tesis doctoral, Universidad de Granma]. Granma.
Vivero, O. (2013b). Programa: onceno grado: Educación Preuniversitaria: Segundo Año: Educación Técnica y Profesional. Pueblo y Educación.

Published

2022-04-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Exercises to favor the assimilation of concepts in the unit "Ionic Balance" (Original). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(2), 137-158. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3379