Study habits and motivation. It’s influence on academic performance in nursing students (Original)

Authors

  • Yeumicelys González Verdecia Facultad de Ciencias Médicas de Granma. Granma. Cuba.
  • Marisela Resco Zequeira Facultad de Ciencias Médicas de Granma. Granma. Cuba.
  • Ibis Ofelia Sánchez Rodriguez Facultad de Ciencias Médicas de Granma. Granma. Cuba.
  • Rafael Gutiérrez Núñez Facultad de Ciencias Médicas de Granma. Granma. Cuba.

Keywords:

academic performance; motivational factors; study habits; teaching learning process

Abstract

Academic performance is one of the most important dimensions in the teaching-learning process and multiple social, economic, and educational factors can intervene in it. A descriptive cross-sectional study was carried out on 43 first-year students of the Short Cycle Higher Technician (TSCC) in nursing to determine the influence of motivation, study habits or other factors on the low academic performance of the Human Morphology II subject. The results obtained showed great demotivation for the subject, inefficient study habits, other factors were considered, such as difficulty in receiving information, absences from teaching consultations and scarcity of digital resources. This research allowed the teaching staff to design educational strategies to achieve the objectives proposed in the subject and improve the academic results of the students.

References

Albán, J. y Calero, J. L. (2017). El rendimiento académico: aproximación necesaria a un problema pedagógico actual. Revista Conrado, 13(58) ,214-217. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado.

Bergado, B. y Acosta, L. M. (2018). Factores que influyen en desempeño académico de los estudiantes de primer semestre de medicina. Morfovirtual,1-8. www/morfovirtual2018.sld.cu
Bertoli, T, Barba, M.N. y Milán, I. (2014) La permanencia de los estudiantes con riesgo académico en la Universidad de Ciencias Médicas. Revista Didáctica y Educación, 5(2). Disponible en: http://ojs.uo.edu. cu/index.php/Didascalia/article/view/3955/3330
Cruz, F y Quiñones, A. (2011) Hábitos de estudio y rendimiento académico en enfermería, poza rica, Veracruz, México. Revista “Actualidades Investigativas en Educación”, 11(3), 1-17.
Gravini, M. y Durán, P. A. (2005). Características motivacionales de estudiantes con alto y bajo rendimiento académico de undécimo grado del colegio americano en la ciudad de Barranquilla. Revista Psicogente, 8(14),21-24. www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552350002
Grados, J.C. y Alfaro, R. (2013) Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes del 1.º año de Psicología de la Universidad Peruana Unión, Lima, Perú. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 6(2),49.
González, J. (2013). Estudio sobre factores contexto en estudiantes universitarios para conocer por qué unos tienen éxito mientras otros fracasan. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15 (Julio-diciembre), pp135-154. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80228344008.
González, A., Quiñones, D., Blanco, M. E., y Martínez, G. (2018). Rendimiento académico y hábitos y técnicas de estudio en estudiantes de medicina. Morfovirtual, 3-5. Disponible en: www/morfovirtual2018.sld.cu
Lamas, H. (2018). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones. Edumed, 3(1), 320-323. http:// dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74
Martínez, J. R., Pérez, E. H., Guevara, R., Peña, I. de la C., y Ortiz, Y. (2019). Hábitos de estudio y rendimiento académico en Morfofisiología. [artículo en pdf] edumedholguin2019.sld.cu
Navarro, R.E. (2003). El Rendimiento Académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en la educación, 1(2), 2-5. http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n2/Edel.pdf.
Ortiz, Y., Guevara, R., Rivero, I., Batista, C. R., y González, J. M. (2020). El rendimiento académico en la asignatura sistemas cardiovascular, respiratorio, digestivo y renal. Revista Electrónica Zoilo Marinello, 45(1), 3-11. http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/339.
Peguero, H. A., Núñez, B.M., Menéndez, M.A., y Clark, M. (2014) Características de la actividad de estudio independiente en estudiantes de la Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez". Revista Cubana Estomatología, 51(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid= S0034-75072014000300009& script=sci_arttext&tlng=pt

Published

2021-12-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Study habits and motivation. It’s influence on academic performance in nursing students (Original). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(1), 72-82. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2920