Employment of the Moodle educational platform in the discipline of Cartography and Topography, Huambo, Angola (Original)

Authors

Keywords:

higher education; Moodle; educational platform

Abstract

In order to improve the teaching-learning process in the discipline of Cartography and Topography, with the use of the Moodle educational platform as a work tool for the development of pedagogical methods in higher education, a study was carried out from the qualitative and based on a non-experimental method about the application of Information and Communication Technologies (TIC) in higher education, based on the use of Moodle as a virtual platform, where the importance of its use in the virtualization of the discipline is exposed and a set of resources are offered that facilitate the realization of educational activities that support or complement the development of the teaching-learning process, facilitating the delivery of teaching activities, the teacher's interactivity with students, the performance of extracurricular activities, independent study and the use of a larger number of updated bibliography .

Author Biographies

  • Edison García Puentes, Universidad de Ciego de Avila. Cuba.

    MSc. Profesor Asistente. Ingeniero Informático. Departamento de Ciencias Informáticas. Facultad de Ciencias Informáticas. Universidad de Ciego de Ávila. Cuba.

  • Fernando Maya, Universidad José Eduardo dos Santos, Huambo, Angola

    Dr.C. Profesor Catedrático. Médico Veterinario. Decano de la Facultad de Medicina Veterinaria. Departamento de Sanidad Animal. Facultad de Medicina Veterinaria. Universidad José Eduardo dos Santos, Huambo, Angola.

  • Orlando Salustiano González Paneque, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba

    Dr.C. Profesor Titular. Ingeniero Agrónomo. Centro de Estudios de Biotecnología Vegetal. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

  • Ludmila Ngueve Florinda Mbaca Meíra, Universidad José Eduardo dos Santos. Huambo. Angola

    MSc. Profesora Asistente Estagiário. Ingeniera Agrónomo. Departamento de Acuicultura. Facultad de Medicina Veterinaria. Universidad José Eduardo dos Santos. Huambo. Angola.

References

Alonso, L.M. (2012). El uso de la plataforma educativa Moodle en un curso de competencia lectora en inglés como Lengua Extranjera (ILE). Revista Núcleo, Vol. 24, Nº 29. Universidad de Antioquia. Escuela de Idiomas, Medellín, Colombia.
Cobo, R.J. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Revista ZER de Estudios de Comunicación, Vol. 14, Nº 27, january, pp. 295-318.
Coelho, D.P.; Almeida, A.N.; Abrantes, P. y Rodrigues, C.F. (2016). Utilização da plataforma Moodle em Portugal: Moodle nas escolas do ensino básico e secundário em Portugal. Revista Sociologia, problemas e práticas, Nº 81, pp. 115-140. Portugal.
Delgado, M.; García, F.J. y Gómez, H.I. (2018). Moodle y Facebook como herramientas virtuales didácticas de mediación de aprendizajes: opinión de profesores y alumnos universitarios. Revista Complutense de Educación, Vol. 29, Nº 3, pp. 807-827. Madrid, España.
Griñán, M.M. y Pérez, M.E. (2015). Plataforma virtual Moodle y su incidencia en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje de estudiantes universitarios. VI Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación Virtual y a Distancia. EduQ@2015: http://www.eduqa.net/eduqa2015/images/ponencias/eje3/3.
López, J.M.; Romero, E. y Ropero, E. (2010). Utilización de Moodle para el desarrollo y evaluación de competencias en los alumnos. Universidad Europea de Madrid. Facultad de Ciencias Sociales. Departamento de Economía de la Empresa. Revista de Formación Universitaria, Vol. 3, Nº 3, pp. 45-52. España.
Márquez, V.A. (2001). El relieve en el terreno y su representación. Monografía de apoyo a la docencia. Biblioteca Universitaria. Universidad de Granma. Facultad de Ciencias Agrícolas. Departamento de Producción Vegetal. 21 p.
Márquez, V.A. (2004). Diagramas y gráficos (transcripción). Material transcripto del folleto de igual nombre de los autores Fernández, M.U. y Gómez, P.E. Monografía de apoyo a la docencia. Biblioteca Universitaria. Universidad de Granma. Facultad de Ciencias Agrícolas. Departamento de Producción Vegetal. 15 p.
Montaldo, B.G. y Vega, G.E. (2015). Actitud de los estudiantes universitarios ante la plataforma Moodle Revista de Medios y Educación, Nº 43, pp. 105-117. Universidad de Málaga, Málaga, España.
Montes, A.R.; Gómez, Z.M. y González, G.L. (2015). Uso de la plataforma Moodle como apoyo a la docencia presencial. EDMETIC. Revista Educación Mediática y TIC, Vol. 4, Nº 1, january, pp. 133-155.

Published

2021-10-04

How to Cite

Employment of the Moodle educational platform in the discipline of Cartography and Topography, Huambo, Angola (Original). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 40-51. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2769

Most read articles by the same author(s)