Theoretical references of the work with the map for the development of the environmental education in the career Geography

Authors

Keywords:

environment; environmental education; work with the map; process formative

Abstract

The university like educational institution have the social responsibility of forming the professionals to respond in pertinent form to the environmental necessities under the demands of the new paradigm of the sustainable development. In such a sense, the political will in favor of the care of the Environment is materialized in the Constitution of the Republic, in the legislative classification and in the institutional invigoration for the systemic, systematic and rational attention of the Environment. Presently work is carried out an analysis of the philosophical, sociological, psychological and pedagogic foundations and that they support the treatment of the work with the map in the development of the environmental education. The study of this important topic has a marked social interest, because it contributes to strengthen, the environmental education of the students of the career Geography, impacting in a sustainable environmental behavior, starting from the bond of the work with the map with the environmental context and favoring an integral education and contextualized; the above-mentioned denotes the necessity to approach this problem in the formative process of the professionals of the education to explore roads and methods that contribute to assume the different lists that correspond him in diverse contexts and to face the non-alone problems of the profession, but the challenges of the current society before a more and more progressive environmental crisis.

Author Biographies

  • Imilsis de los Ángeles Virelles Espinosa, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma. Bayamo

  • Amado Vázquez Infante, Universidad de Granma

    Profesor Asistente. Máster en Tecnología Educativa. Universidad de Granma. Bayamo

  • Leonis Ramírez Pérez, Universidad de Granma

    Profesor Auxiliar. Master en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma. Bayamo.

References

CITMA. (2015). Proyecto Estrategia Ambiental Nacional 2016 - 2020. Versión diciembre de 2015. La Habana: CITMA.
Constitución de la República de Cuba. (2019.) La Habana: Pueblo y Educación.
Gómez, J. (2014). Concepción didáctica de trabajo con el mapa geográfico como método para el desarrollo de la educación ambiental en la Secundaria Básica. [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana]
Lenin (1976). Materialismo y Empiriocriticismo. En torno a la Dialéctica. Doce Tomos (T.IV). Moscú: Progreso.
Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.
PCC. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Ciudad de la Habana, Cuba.
Recio, P.P. (2006). Estrategia didáctica de trabajo con el mapa con enfoque desarrollador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía en la educación Secundaria Básica. [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas]
Recio, P.P. (2003). Apuntes para el trabajo con mapas. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Salitchev. K, A. (1986) Cartografía. Ciudad de la Habana. Edit. Pueblo y Educación.
Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Published

2021-06-08

How to Cite

Theoretical references of the work with the map for the development of the environmental education in the career Geography. (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(3), 47-56. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2650

Most read articles by the same author(s)