Essentials of the contents and academic result in the General and Analytical Chemistry subject to the Forestal Engineer career in the course 2019-2020 (Review)

Authors

Keywords:

presentialidade; essentials; methods; abilities; results

Abstract

In answer at the logic decrease of the presentialidade of the teaching learned - process, provoke by the high volume of contents and weigh down by the affectation caused by the pandemic of the COVID – 19, in this work it is analyses and determine exactly the essentials of the contents of the General and Analytical Chemistry subject to the Forestall Engineer career and its relation whit the academic results get in the scholastic course 2019 – 2020. Its importance be located in that analysis of the essentials the contents permit determine exactly itself. Its contribution on model of the professional and, considering the affectations provoke by the pandemic, the elements of the contents that is necessary to fortify in others moments of the process.  The antecedents of work are the results of the thesis of mastery of the principal authoress in the similar subjects, but to Agronomist engineer, the Holistic Configurationally Model of the Dynamics of the Higher Education and in relations conceptions of the Cuban Higher Education. In the realization, it be utilized empirics methods (observation of the process and documents revision) and methods theories (analysis– synthesis and systemic structural functional).

Author Biographies

  • Margarita Ángela Cruz Tejeda, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora Auxiliar

  • Sucel Garcés Llauger, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora Auxiliar

  • René Hernández González, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Educación. Profesor Auxiliar

References

Álvarez, C. (1992). Hacia una escuela de excelencia. Colección alsi. La Habana: Editorial Academia.
Álvarez, I. (1999). El proceso y sus movimientos: Modelo holístico configuracional de la Dinámica de la Educación Superior. Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas), CEES "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
Bello, S. (2013). Unidades didácticas en temas torales de Química. Girona: IX Congreso Nacional sobre Investigaciones en Didáctica de las Ciencias. 9 - 12 de septiembre.
Corso, A. (2019). Técnicas de análisis en Química Orgánica. Universidad Nacional de Santiago de Estero: Series Didácticas. E- Book. ISBN 978- 987- 1676 – 86. Extraído el 7 de noviembre de 2020 desde https://fcf.unse.edu.ar
Cruz, M. (2000). La dinámica del proceso docente educativo en la asignatura Química General y Analítica para el ingeniero agrónomo. Tesis en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación Superior. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran”.
Fuentes, H. (1998). Modelo holístico configuracional de la didáctica. CEES "Manuel F. Gran", Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. 85 p.
García, M. García, A. (2015). Formación de competencias de dirección desde el modelo del profesional en la carrera de Ingeniería Forestal. Pinar del Río: Revista Universidad y sociedad 7 (2), 56-63. Versión On-line ISSN 2218-3620 Scielo.sld.cu. https://scholar.google.com. Cienfuegos.
Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela. ISBN 959-258-894-5
Programa de la disciplina Química para el Ingeniero Forestal. Departamento de Química. (2019). Universidad de Granma.
Programa de la asignatura Química General y Analítica para el Ingeniero Forestal. (2019). Departamento de Química. Universidad de Granma.

Published

2020-11-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Essentials of the contents and academic result in the General and Analytical Chemistry subject to the Forestal Engineer career in the course 2019-2020 (Review). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 1265-1278. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2105