Diagnostic study of the present-day status of the process of teaching learning of the arithmetic calculation with emphasis, in the attention to students with discalculia (Original)
Keywords:
discalculia; diagnosis; arithmetical calculation; Educación Would Have PriorityAbstract
They show the results of the application of the diagnosis in this article, once the verification of the present-day situation that presents the process of teaching was addressed to learning of the arithmetic calculation in students with discalculia of the Primary Education. A population formed by 75 students of grades secondly and third of the three seminternados of the municipality utilizes Olive Tree, 15 teachers, three Ciclo's Bosses, three psicopedagogos, three speech therapists and six Informática's professors itself. Sign formed by 30 students with discalculia, five teachers, two Ciclo's Bosses, two psicopedagogos, two speech therapists, the students' thirty families and all selected candidates, two Informática's professors at random.
References
Ayala, Y. (2012).Conjunto de actividades para corregir o compensar las fallas o síntomas de la discalculia escolar en escolares con trastornos de la comunicación. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas ″Enrique José Varona". La Habana. Cuba
Bolívar, R. (2015). Perfil neuropsicopedagógico del niño con trastorno específico de aprendizaje de la aritmética. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de León, León. España.
Carrera, M. (2006). Programa Psicopedagógico para la prevención de la discalculia escolar en niñas y niños con Retardo en el Desarrollo Psíquico. (Tesis de doctorado). Instituto Superior Pedagógico “Félix Valera Morales”. Departamento de Educación Especial. Villa Clara. Cuba.
Cottone, A (2017). La discalculia evolutiva: estudio comparativo de la producción científica en España e Italia. (Tesis de doctorado). Universidad de Estremadura. Estremadura. España.
Fonseca, F. (2019). El tratamiento al cálculo aritmético en escolares con discalculia de la Educación Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Granma. Departamento de Educación Especial. Manzanillo. Cuba.
Geary, D. (2010 a). La discalculia en edad temprana: Sus características y su posible influencia en el desarrollo socioemocional. Montreal, Quebec: Recuperado: http://www.enciclopediainfantes.com/documents/GearyESPxp.pdf.
Giordano, L. (1978). Discalculia Escolar, dificultades en el aprendizaje de las Matemáticas. Buenos Aires. Argentina, Ateneo.
Horte, I (2003). La Discalculia Escolar en el primer ciclo de Enseñanza Especial a escolares retrasados mentales leves. (Tesis de Maestría). Ciudad de la Habana. Cuba.
Jimeno, M. (2002). Problemas y dificultades del aprendizaje matemático de los niños y niñas de tercer ciclo de Primaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Málaga. España. Recuperado: http:// dialnet Unirioja. es/ servlet/ tesis? código= 17843.
Rico, P. (2000). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria. La Habana: Pueblo y Educación.