The social challenge of the municipal university center in the management of modelling a professional of excellence

Authors

  • Xiomara Sánchez Batista, Dr. C. Centro Universitario Municipal Campechuela
  • Tamara del Carmen Martínez Rosa, M. Sc. Centro Universitario Municipal Campechuela
  • Leodan La O Ramírez, M. Sc.

Keywords:

Municipal University Center; educative strategy; excellence; formation; management; professional.

Abstract

The current research has a main goal: the design of an educative strategy to strengthen of the modelling of the Municipal University Center in order to achieve a professional of excellence. The main results are specified in the knowledge and the actions, that with the help of the professional they will be able to promote a link of the University Center with the local actors (the government, the enterprises, social and educative institutions) towards to the excellence in the teaching-learning process and quality of the graduated results. In this research some methods and theoretical techniques were applied such as: synthetic-analytic, inductive-deductive, systemic-structural-functional and empirical methods: observation, survey, interview, experiment and the statistical procedures. 

Author Biographies

  • Xiomara Sánchez Batista, Dr. C., Centro Universitario Municipal Campechuela

    Profesor Titular

    Doctora en Ciencias Pedagógicas

     

     

  • Tamara del Carmen Martínez Rosa, M. Sc., Centro Universitario Municipal Campechuela

    Profesora auxiliar

    Directora del Centro Universitario Municipal

  • Leodan La O Ramírez, M. Sc.

    Profesor Asistente

References

Addine F (2004). Compiladora Didáctica: teoría y práctica. 1ra Ed. Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.
Álvarez, C (1993). La Escuela en la Vida. MES. La Habana.
Álvarez, R. M (1999): Hacia un currículo integral y contextualizado. Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.
Ausubel, D. y otros (1991). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. México Trillas.
Castellano, D. y otros (2002) Aprender y enseñar en la escuela. Ciudad de La Habana. Pueblo y Educación.
Castellanos, D. (2002) El maestro frente a la diversidad. Material en soporte magnético, La Habana.
Chávez, J. A (2002) La investigación científica desde la escuela. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.
Galperin, Y. (1986) Sobre el método de formación por etapas de las acciones intelectuales", en Antología de la psicología pedagógica y de las edades, pp. 114-117, Pueblo y Educación. La Habana.
González, F. (1995) Comunicación, Personalidad y desarrollo-- La Habana: Pueblo y Educación.
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). (2011) Bases Generales para el Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. La Habana.
Ramírez, F. (2006) Estrategia para la gestión educacional participativa y desarrolladora de la comunidad educativa en el municipio de Azua. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, Ciudad de la Habana.
Rementeria, A. (2007) Veamos ahora el concepto de Gestión. Universidad de Santiago de Chile en http://lauca.usach.cl/~aremente/tema2.htm

Published

2020-04-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

The social challenge of the municipal university center in the management of modelling a professional of excellence. (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 448-457. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1554