The development of reading comprehension in English: a way to get a linguistic and cultural development in class (Original)

Authors

  • Eduardo Escalona Pardo, M. Sc. Universidad de Granma
  • Yusimí Frías Reyes, M. Sc. Universidad de Granma
  • Carlos Manuel Corredera, Lic. Universidad de Granma

Keywords:

Comprehension; culture; knowledge; texts; exercises

Abstract

The present article is an educative innovation resulting from a research intended to give a scientific solution to the problem related to the development of reading comprehension in the English lessons in tenth grade, Manzanillo, Cuba. It responds to the necessities of the Ministry of Education. A system of texts and exercises that contributes to the solution of the problem during the lessons was created. The article is aimed at standing out the importance of implementing the elaborated system of texts and exercises, which has been properly supported to achieve reading comprehension in class. It is an important and practical reference for teaching and learning the English language subject as a foreign language, as well as to contribute to the students´ cultural and linguistic formation.

Author Biographies

  • Eduardo Escalona Pardo, M. Sc., Universidad de Granma

    Máster en Ciencias de la Educación

    Asistente

  • Yusimí Frías Reyes, M. Sc., Universidad de Granma

    Máster en Ciencias de la Educación

    Instructor

  • Carlos Manuel Corredera, Lic., Universidad de Granma

    Licenciado en Educación

    Instructor

References

Abbot, G. (1989). The Teaching of English as and International Language. La Habana: Revolucionaria.
2. Barnett, M. (1979). More than Meets the Eye. Foreign Language Reading: Theory & practice. New Jersey: Prentice Hall Regents. Englewood Cliffs.
3. Baxter Pérez, E. (1999). ¿Promueves o facilitas la comunicación entre tus estudiantes? La Habana: Pueblo y Educación.
4. Cassany, D. (1997). Enseñar lengua. Barcelona: Grassó.
5. Dubois, M. E. (1986). Interrogantes sobre la comprensión lectora. Revista RIDECAB. Nro.14. Lima (1986).
6. Enríquez O’Farril, I. J. (2006). Un acercamiento a la enseñanza del inglés en la Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.
7. Enríquez O’Farril, I. J. (2006). English Workbook 10th grade. La Habana: Pueblo y Educación.
8. Giovannini, A. (1996). Profesor en Acción. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia. S.A.
9. Gray, W. (1958). La enseñanza de la lectura y escritura. UNESCO.
10. Hernández, J. E. (2004). Cultura, texto e interpretación literaria. Revista Educación. Nro.104. sep._ dic.
11. Montano Lahera, I. M. (2008). Metodología con enfoque interdisciplinario para el desarrollo de la comprensión lectora en idioma inglés en estudiantes de primer año de la carrera educación primaria.165 h. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “José Martí”, Camagüey.
12. Leontiev, A. N. (1975). Actividad. Comunicación. Personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.
13. Medina, A. (1998). Modelación de los factores posibilitadores de la competencia metodológica de los profesores de inglés para dirigir el aprendizaje de las habilidades básicas de comprensión lectora. Instituto Julio Antonio Mella. Santiago de Cuba.
14. Vázquez Pérez, S. (2010). Sistema de ejercicios para el desarrollo de la comprensión lectora en inglés, en los alumnos de décimo grado de la escuela militar “Camilo Cienfuegos” de Manzanillo. Tesis de grado en opción al Título Académico de Máster en Ciencias de la Educación. ISP “Blas Roca Calderío”, Manzanillo.
15. Wilkins, D. A. (1976), Notional Syllabuses. London: Oxford University Press.

Published

2020-02-24

Issue

Section

Articles

How to Cite

The development of reading comprehension in English: a way to get a linguistic and cultural development in class (Original). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 225-237. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1413