Evaluation of learning of University mathematics: An experience from the engineering careers (Review)
Keywords:
evaluation of the learning; evaluation technics; entrance questions, portfolio.Abstract
Presently work is shown, from a practical conception, some elements of the boarding of the evaluation of the learning of the Mathematical discipline in the careers of Agricultural Engineering and Forest Engineering of the University of Granma, reflecting the derived curricular transformations of the implementation in these careers of the new plan of studies E. In the same one it is shown how by means of the interrelation student - professor, and the techniques for the learning, emphasizing in the entrance question, it is achieved the students to reach the success after a travel from the content, and the systematizing with priority to the repetition, as efficient via for the fixation of the contents. These experiences are linked in the fundamental meaning, to the presentation of varied techniques for the evaluation of learning of the Mathematical knowledge, in the context of the design of new subject programs for the different types of present courses in the careers, an appropriate selection of the teaching contents foreseen from the discipline, and their dosage for the corresponding topics.
References
2.Bloom, B. et al. (1990): Taxonomía de los objetivos de la educación: Clasificación de lasmetaseducacionales. Buenos Aires: El Ateneo. Casanova, M. A. (1998): La Evaluación Educativa. México, SEP ‐ Cooperación Española.
3..Danielson, C. y Leslie, A. (1999): Una Introducción al uso de portafolios en el aula. México. Fondo de Cultura Económico.
4.Gagné, R. M. (1970): Las condiciones del aprendizaje. Madrid: Aguilar.
5.Jornet, J. M. (En prensa): “La evaluación de los aprendizajes universitarios”. Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
6.Leyva, Y. E., (2009): Fundamentos de la educación basada en competencias. (En prensa) México,
7.Leyva, Y. E., y Jornet, J.M. (2006). El perfil del evaluador educativo. Boletín CENEVAL, nº 7 (Nov.), págs. 2‐6. México: CENEVAL.
8.Marzano, R. J. (2000): Designing a New Taxonomy of Educational Objectives. Corwin Press, Inc. A Sage Publications Company. California.
9..Miras, M. y Solé, I. (1991): “La evaluación del aprendizaje y la evaluación en el proceso enseñanza‐aprendizaje”. En Coll, C., et. al. (Comp.) Desarrollo Psicológico y Educación II. Psicología de la Educación. España: Alianza Editorial.
10. Polín, L. (1991): “Portfolio Assessment”. In The Writing Notebook, Núm 8, 3
11.Ramos, G. Perales, M. J. y Pérez, M. A. (2009): El concepto de Evaluación Educativa. En Jesús M.Jornet y Yolanda E. Leyva (Coomps.) Conceptos, metodología y profesionalización en la evaluación educativa. México, INITE.
12. López,B e Hinojósa México: Editorial Trillas 2000."Evaluación del aprendizaje. Alternativas y nuevos desarrollos".
http://www.redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/biblioteca/articulos/htm/tecnicas_evalu.htm.
13. González, M (2000 Vol.5 No. 2).Revista Pedagogía Universitaria EVALUACIÓN DEL APRENDIZAJE EN LA ENSEÑANZA UNIVERSITARA Centro de Estudios para Perfeccionamiento de la Educación Superior .Universidad de la Habana.
14. Díaz,F McGRAW-HIL ( México, 1999) ESTRATEGIAS DOCENTES PARA UN APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO.
15. Compilador: Mg. Sc. Constantino Tancara. UMSA – CEPIES 2005. Los Memes en la Educación Superior.