Sociocultural competence in the English language teaching-learning process (Review)

Authors

Keywords:

meaningful learning; sociocultural competence; English teaching; interculturality; active methodologies

Abstract

The development of sociocultural competence in the English language teaching-learning process is crucial for achieving effective communication in intercultural settings. This article examines the educational variables that influence the teaching of this foreign language, emphasizing sociocultural competence as a core component of the curriculum. The main objective is to examine research that addresses this competence from pedagogical perspectives, facilitating the understanding of the values, customs, and cultural contexts of native speakers through the subject History of the Culture of English-Speaking Peoples I. Among the methods used, documentary analysis stands out, allowing for the identification of relevant approaches and content in sociocultural training, and observation, used to record dynamics and outcomes of pedagogical strategies in the classroom. The search was conducted in specialized databases such as Scielo, Dialnet, and Redalyc, which enabled the selection of representative studies. The results indicate that integrating cultural content into teaching enhances communicative competence and student interest in the language. Furthermore, active methodologies, such as project-based learning and multimedia resources, were identified as conducive to cultural immersion. It is concluded that strengthening sociocultural competence enriches the educational process and prepares students to interact in a globalized world, where intercultural understanding is essential for both coexistence and collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Susel García Rivas, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en Lenguas Extranjeras. Inglés. Profesor Asistente.

  • Eduardo Escalona Pardo, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación, Lenguas Extranjeras. Inglés. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar

  • Yusimí Frías Reyes, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación, Lenguas Extranjeras. Inglés. Profesor Asistente.

References

Armentero, A., & Abreus, A. (2022). Nexos teóricos entre competencia sociocultural y el aprendizaje basado en proyectos. Revista Conrado, 18(89), 527-536. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2767

Botella, A. M. & Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 109-122. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.163.58923

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters.

Byram, M. (2018). An essay on internationalism in foreign language education. Intercultural Communication Education, 1(2), 64-82. https://doi.org/10.29140/ice.v1n2.54

Cabrera, E. P. (2011). Entretejiendo los aprendizajes: desde el programa de perfeccionamiento de la Pasantía PENTA UC a la práctica pedagógica. MAGIS, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(7), 105-120. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3559

Cabrera, L. A. (2008). Perfeccionamiento de la disciplina Historia de los Pueblos de Habla Inglesa en la formación de profesores de Inglés [Tesis de grado, Universidad de Camagüey]. Repositorio institucional UC.

Careaga, N., Pérez, A., & Acosta, R. (2023). La literatura caribeña y la competencia intercultural en la formación de profesores de inglés. Revista Mendive, 22(1). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3130

Fadda, S., Rezzónico, G., González, D., & Saldubehere, M. E. (2021). Cultura y civilización de los pueblos de habla inglesa I. Universidad Nacional de Córdoba. https://www.lenguas.unc.edu.ar/uploads/CULTURA%20Y%20CIVILIZACION%20DE%20LOS%20PUEBLOS%20DEL%20HABLA%20INGLESA%20I.pdf

Gallardo, D. (2022). El proceso de enseñanza-aprendizaje desde una perspectiva sociocultural. Joven Educador, (41), 66-74. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1641

Kramsch, C. (2020). The multilingual turn in language education: Opportunities and challenges. Routledge.

Macías, J. (2022). Otro enfoque en la enseñanza de la historia en la carrera de Lengua Inglesa en FLEX – UH. I Convención Científica Internacional, Universidad de Cienfuegos, Cuba. https://www.researchgate.net/publication/365944906_Otro_enfoque_en_la_ensenanza_de_la_historia_en_la_carrera_de_Lengua_Inglesa_en_FLEX_-UH

Mairs, J. M., & Quintana, M. (2017). El aprendizaje de la lengua y el metalenguaje de la cultura anglófona. Transformación, 13(2), 267-277. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1434

Maza, D. (2023). Aplicación del trabajo con proyectos en la enseñanza aprendizaje de la historia en la universidad cubana. Edumecentro, 15. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2695

Van Ek, J. (1986). Objectives for Foreign Language Learning (Vol I). Council of Europe.

Widdowson, H. G. (2003). Defining Issues in English Language Teaching. Oxford University Press.

Wilkins, S. D. (1976). Notional Syllabuses. Oxford University Press.

Published

2025-11-13

How to Cite

Sociocultural competence in the English language teaching-learning process (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 331-343. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5541

Most read articles by the same author(s)