Pedagogical and instructional leadership in the management of administrative resources (Original)
Keywords:
institutional leadership; administrative management; organizational development; educational qualityAbstract
Pedagogical and instructional leadership is essential to strengthen institutional coexistence and to improve administrative processes within the educational context. At "Nueve de Octubre" Junior High School, this type of leadership has directly influenced planning, organization, and decision-making—aspects that impact educational quality and the participation of the members of the school community. This study analyzes the relationship between the institutional leadership exercised by the leading staff and administrative management, with the aim of understanding how these factors interact and influence organizational development. It arises from institutional practices stemming from inappropriate educational policies, especially those related to the appointment of authorities. To examine this reality, a descriptive methodology based on surveys applied to administrators, teachers, and students was used, considering variables such as leadership style, communication, resources, training, and community participation. The results show that the predominant leadership style is democratic, although diverse perceptions were identified among educational personnel regarding authoritarian or liberal characteristics. The study concludes that pedagogical leadership has a significant impact on administrative management and that strengthening it is essential for optimizing educational quality and promoting a cohesive organizational climate focused on achieving institutional objectives.
Downloads
References
Arenas, V., Cardona, L. M., Hurtado, N., Muñoz, V. H., & Ossa, A. (2025). Fortalecimiento de la cultura organizacional: Estrategias para una cultura sólida y organizada con misión, visión y principios de la corporación Serraniagua [Tesis de diplomado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/66433
Almengor, S. (2023). El perfil del liderazgo en la gerencia - características y estilos. Revista FAECO Sapiens, 6(2), 33-51. https://doi.org/10.48204/j.faeco.v6n2.a4009
Bracho, P. L. (2023). Habilidades de liderazgo en tiempos de cambio: Una mirada en las universidades del Zulia-Venezuela. Revista De Ciencias Sociales, 29(3), 517-530. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40736
Castillo, M. I. (2025). Estudio sobre habilidades y competencias necesarias para mejorar el desempeño laboral de estudiantes de administración, basado en percepciones de estudiantes, profesores y sector real en 2023 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/67830
Choque, R. (2025). Liderazgo empresarial. Un desafío permanente en la cultura organizacional. Revista UNO, 5(8), 24-37. https://doi.org/10.62349/revistauno.v.5i8.33
García, L. I., & Vélez, D. (2024). Liderazgo pedagógico y directivo en relación con la cultura organizacional en instituciones de educación básica regular. Areté, Revista Digital Del Doctorado En Educación, 10(20), 49-67. https://doi.org/10.55560/arete.2024.20.10.3
Gómez, I. (2024). La Ética profesional en el contexto educativo. Tecnológico Universitario Pichincha. http://repositorio.tecnologicopichincha.edu.ec/handle/123456789/981
Gómez, W. D. (2021). Comprensión del liderazgo desde el desarrollo humano integral y sustentable en el proyecto Utopía de la Universidad de La Salle [Tesis de maestría, Universidad de La Salle]. Ciencia Unisalle. https://hdl.handle.net/20.500.14625/24818
López, J., García, A., & Suarez, R. (2024). El Impacto del Liderazgo en el Cumplimiento de Metas Organizacionales. Revista Conocimiento, Investigación y Educación, 1(18), 27-35. https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.2885
Mendoza, K. M., Velasco, A. H., Vitonera, R. E., Plaza, J. N., & Molina, M. A. (2024). Liderazgo Escolar Efectivo: Estrategias para la Mejora del Clima y la Cultura Organizacional. Revista Científica Multidisciplinar SAGA, 1(4), 1-19. https://revistasaga.org/index.php/saga/article/view/9
Molina, G. P. (2023). Liderazgo transformacional como modelo para mejorar el clima laboral docente. Telos: Revista De Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 25(3), 783-801. https://doi.org/10.36390/telos253.14
Monjas, M. I. (2021). El complejo mundo de las relaciones interpersonales. Comercial Grupo ANAYA, SA.
Reyes, Z. I. (2023). Relaciones entre estandarización financiera y estandarización educativa en el capitalismo global [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/18826
Rojas, A., & Gaspar, F. (2006). Bases del liderazgo en educación. Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147055
Salvador, A. A. (2023). Compromiso organizacional y gestión de procesos en una empresa industrial de vidrios del distrito de La Victoria, 2023 [Tesis de grado, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio USIL https://hdl.handle.net/20.500.14005/14286
Sovenis, C. S. (2024). Gestión administrativa y desempeño socio-educativo en la unidad educativa Dr. Eduardo Granja Garcés del cantón Pedro Carbo [Tesis de grado, Universidad Estatal del Sur de Manabí]. Repositorio digital Unesum. http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/6432
Varona, G., Igartua, I., Olalde, A., & Agüero, C. (2025). Confluencias entre procesos de reinserción y restauración en el ámbito penitenciario: provocar el nunca más. http://hdl.handle.net/10810/71102
Villalobos, L. O. (2025). Análisis de los procesos de prevención y atención de los desacuerdos entre el personal de la escuela Hone Creek para solucionar situaciones latentes que afectan el clima organizacional [Tesis de grado, Ciudad Universitaria Rodrigo Facio]. https://hdl.handle.net/10669/101661
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































