A System of Educational Games to Facilitate Appreciation of Works of Art in Elementary School Students (Original)
Keywords:
appreciation; works of art; color; visual language; art educationAbstract
Plastic Arts encompass a wide range of visual modes that students use to express themselves, communicate, mediate their thinking, and engage in aesthetic exploration and inquiry. The pedagogical value of Visual Arts Education in the entire development of students is related to the knowledge it provides, the skills and abilities it helps develop, as well as the ability to appreciate, a key component for developing a high level of sensitivity. In this sense, the article presented here, based on the recognized problem of insufficient attention given to the appreciation of works of art in primary school students, aims to design a system of educational games to foster the appreciation of works of art through the visual language of color for fourth-grade students in the subject Plastic Arts Education in Primary School. The research process employed theoretical methods such as Analysis-synthesis, Induction-deduction, and Dialectical hermeneutics; and empirical methods included interviews, surveys, observations, and pedagogical testing. Likewise, statistical methods such as descriptive and inferential statistics were employed. The results obtained with the application of the Educational Game System in pedagogical practice demonstrate its effectiveness and the fulfillment of the proposed objective.
Downloads
References
Aguilera, C., Arocha, C., & De la Fuente, H. (2023). Percepciones del profesorado de Educación Artística evaluando creatividad en artes visuales en estudiantes del sexto grado de primaria Valparaíso-Chile. Revista Enfoques Educacionales, 20 (2), 105-129. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S2735-72792023000200105&script=sci_arttext
Álvarez, Y. M., & Torres, H. F. (2025). Reflexiones en torno a la apreciación de las artes plásticas como proceso interdisciplinario. Revista Metropolitana de las Ciencias Aplicadas, 8(1), 260-270. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/833
Ávila, D., Sánchez, M., & Reyes, J. I. (2023). Metodología para el tratamiento didáctico de la creatividad de los actores del proceso de enseñanza aprendizaje de la Educación Plástica. Revista Didasc@lia: didáctica y educación, 14(2), 140-166. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/download/1665/2011?inline=1
Bertalanffy, L. (1976). Teoría General de los Sistemas. Fondo de Cultura Económica.
Cáceres, J. M., & Luna, M. E. (2024). Juego simbólico un proceso dinámico para potenciar las habilidades socioemocionales y artísticas en los niños de la Educación inicial. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 1989-2004. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/13670
De la Rosa, A. J., & Roldán, J. (2025). Análisis del desarrollo curricular de la Educación Plástica y Visual en la Educación Primaria: Estudio comparado de Andalucía y Castilla y León. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 37 (1), 19-39.
Errázuriz, L. H., & Fermandois, J. (2021). Formación docente para la educación artística en Chile. El desafío cultural pendiente en las escuelas primarias. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 49-69. https://doi.org/10.5209/aris.67126
González, D. (1989). La motivación.Una orientación para su estudio. Científico técnica.
Pinargote, K. Y., Calderón, C. E., Arteaga, G. J., Macías, C. P., Morales, E. A., & Barcia, M. F. (2022). La Expresión Artística en el Desarrollo Integral de la Educación Inicial. Polo del Conocimiento, 7(5), 321-334. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3964
Rizo, E. A., Verdecía, I., Rizo, E. M., & Ricardo, J. E. (2022). Consideraciones teóricas para el proceso de apreciación de la obra de arte. Maestro y Sociedad, 19(3), 1337-1348.
Rizo, E., Verdecia, I., Ricardo, J., & Tabera, J. (2023). Metodología para el proceso de apreciación artística en la formación de profesionales de la educación. Maestro y Sociedad, 20(2), 310-318.
Sánchez, L. (2022). La obra de arte, hilo conductor de los talleres de apreciación artística. Revista Ciencia y Educación, 3(10), 31-39. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/179
Sigüenza, J. P., & Guevara, C. F. (2022). El arte como innovación educativa para desarrollar el pensamiento en el siglo XXI. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 131-147. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2631-27862022000300131&script=sci_arttext
Toledo, R. (2008). La apreciación artística como habilidad intelectual específica de la Educación Artística. Luz, 7(3), 1-13. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/376
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.