Grammar as a Reading Comprehension Tool in Basic Education (Review)

Authors

Keywords:

grammar; reading comprehension; systematic review; Basic Education

Abstract

This article contains a systematic review, following the PRISMA methodology, to analyze grammar as a reading comprehension tool in Basic Education. Based on 15 recent studies, the predominant grammatical approaches were identified, along with the impact of grammar teaching on the literal, inferential, and critical levels of comprehension, and the pedagogical factors that influence its effectiveness. The findings show that functional and contextualized grammar teaching significantly improves literal and inferential comprehension in Basic Education students, while critical comprehension, although less researched, benefits from the development of metalinguistic skills and reflection on language. Furthermore, teacher training, teaching resources, and the use of technology emerge as essential elements to enhance learning. It is concluded that grammar should be integrated as a cross-cutting theme in teaching processes to develop competent and critical readers, and future research is suggested to deepen and validate these relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rocío Elizabeth Salguero Vivanco, Universidad Técnica Estatal de Quevedo.

    Licenciada en Ciencias de La Educación y Máster en Pedagogía. Docente

References

Berral, B. (2024). Diseño, implementación y evaluación de una aplicación móvil para la mejora de la competencia lectoescritora del alumnado extranjero de Andalucía [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/97389

Carranza, C. B. (2023). El método sistémico-holístico de la lectura en la comprensión de textos narrativos en los estudiantes del segundo grado" A" de educación secundaria de la IEP John F. Kennedy College Cajamarca, 2022. https://repositorio.unc.edu.pe/handle/20.500.14074/6069

Casillas, G. (2022). La interacción cultural, cognitiva y gramatical en el texto, un camino para fortalecer la competencia lectora en estudiantes de 2o en la Secundaria no 57 de la Ciudad de México en la alcaldía Gustavo A. Madero. http://rixplora.upn.mx/jspui/bitstream/RIUPN/141274/2/1579%20-%20UPN094MEBCAGU2022.pdf

Ciapponi, A. (2021). La declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para reportar revisiones sistemáticas. Evidencia, Actualización en la práctica ambulatoria, 24(3), e002139-e002139. https://www.evidencia.org.ar/index.php/Evidencia/article/download/6960/4585

Collahuazo, G. A. (2024). Leer y escribir textos argumentativos en el nivel inferencial en estudiantes de décimo año de básica. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44827

Guataquira, C., & Castellanos, M. E. (2020). Factores que causan dificultad en los procesos de comprensión lectora de estudiantes de grado cuarto de la IED el Porvenir. https://repository.ucc.edu.co/items/56c26aee-4596-4d7d-a06b-fabf2812fcb8

Jazmín, G. A. (2024). UNIVERSIDAD ESTATAL DE BOLÍVAR FACULTAD DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, SOCIALES, FILOSÓFICAS Y HUMANÍSTICAS CARRERA EDUCACIÓN BÁSICA MODALIDAD: TRABAJO DE INTEGRACIÓN CURRICULAR. https://dspace.ueb.edu.ec/server/api/core/bitstreams/55d6a977-68d0-496e-954e-88c79f9656a2/content

Llanos, J. J. (2024). Uso de herramientas digitales y gamificación para la enseñanza de gramática inglesa en los estudiantes de octavo año de educación básica [Tesis de maestría, Universidad del Azuay]. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/14961

Mogollón, M. L. (2023). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación para la enseñanza de la lectura crítica en la educación del siglo XXI [Tesis doctoral]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/777

Oviedo, C. J. (2020). La gramática funcional y su enseñanza a través de los actos comunicacionales. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/7948

Ramírez, M. E., Condori, J. E., & Cañari, H. F. (2025). Comprensión lectora en estudiantes de educación básica: Una revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9(37), 1224-1238. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1947

Rodríguez, C. (2023). La enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT). Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, 27. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1104

Romo, P. E. (2019). La comprensión y la competencia lectora. Revista Anales, 1(377), 163-179. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/2552

Tenorio, L. (2024). Narrativa Visual como estrategia para la Comprensión Lectora en Estudiantes del Nivel Primario Ciclo III de Catache, Santa Cruz. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/13993

Weize, S. (2020). La ironía como estrategia comunicativa en el aprendizaje de ELE por sinohablantes. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/45682

Published

2025-07-01 — Updated on 2025-09-04

Versions

How to Cite

Grammar as a Reading Comprehension Tool in Basic Education (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 1-12. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5190 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)