Oral Expression in English: a methodology for its development in the specialty Gastronomic Services (Original)

Authors

Keywords:

development; communicative performance; oral expression; teaching-learning process; gastronomic services

Abstract

This article deals with a solution to the insufficiencies in the teaching-learning process of the subject English in the Gastronomic Services specialty, within Technical and Professional Education, in terms of the students' oral communicative performance in English in the provision of gastronomic service to foreign customers. It contains a methodology for the development of speaking skills in English in the mentioned specialty, as established by the Cuban Model of Technical and Professional Education, regarding the polytechnic school-labor entity, which is the basis for the training of middle-level professionals at present. The research assumed a combined approach of descriptive character, with the use of theoretical, empirical and statistical methods. The results corroborated the development of oral expression by the students and their consequent preparation for the communicative performance in English in the provision of gastronomic service to foreign customers. The pedagogical experiment demonstrated the effectiveness of the proposal applied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bernardo Buduen Saborit, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación, Lenguas Extranjeras. Inglés. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

  • Eduardo Escalona Pardo, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación, Lenguas Extranjeras. Inglés. Master en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Aguilar, Y. E., Mena, J. A., & Mena, J. L. (2021). Aprendizaje del estudiante de la Educación Técnica y Profesional. Métodos y procedimientos. Mendive, 19(3), 794-808. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508

Álvarez, S. (2020). Propuesta de b-learning para la enseñanza aprendizaje del idioma inglés para la licenciatura en gastronomía [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Qerétaro]. Repositorio Institucional DGBSI-UAQ. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/2352

Arvizu, E. V. (2021). Enseñanza del idioma inglés desde el enfoque comunicativo: un estudio de caso. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0446.pdf

Dávila, M. M. (2018). La lectura comprensiva y la expresión oral en los estudiantes de educación básica, Tungurahua [Tesis doctoral, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio UTA. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27849

Dovzhenko, I. (2023). Métodos y técnicas activos de enseñanza de inglés para futuros profesionales de servicios. Apuntes Universitarios, 13(1), 333-347. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9045596

Herrera, M., Gómez, Y., & Guelmes, E. L. (2022). El proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés desde una mirada pedagógica centrada en la vivencia. EduSol, 22(79), 126-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912022000200126&script=sci_arttext

Laurence, A. (2011). English for Specific Purposes: What does it mean? Why is it different? Okayama University of Science. www.antlab.sci.waseda.ac.jp/abstracts/ESParticle.html

Mamani, D. S. (2020). La expresión oral en los estudiantes de la Institución Educativa Secundaria “Industrial 32” de Puno y estudiantes de la Institución Educativa Secundaria “Alfonso Torres Luna” de Ácora [Tesis de grado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional Digital UNAP. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/9407

Ministerio de Educación. (2009). Resolución Ministerial 109/2009. Planes de estudio de las familias de especialidades de la Educación Técnica y Profesional. Impresiones Gráficas.

Rivera, R., Castellano, A., & Loor, J. (2021). Método comunicativo en la enseñanza del Idioma Inglés en contextos no formales de aprendizaje para desarrollar la expresión oral en estudiantes de Básica Superior de la Escuela Ángel Héctor Cedeño. Polo del Conocimiento, 6(1), 414-444. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2151

Teruel, O., Ayala, M. E., & Medina, A. R. (2016). La competencia comunicativa de la lengua inglesa con fines ocupacionales en la Educación Técnica y Profesional. Luz, 14(3). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/708

Published

2025-04-04

How to Cite

Oral Expression in English: a methodology for its development in the specialty Gastronomic Services (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 125-144. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5119

Most read articles by the same author(s)