Oral Expression in English: a methodology for its development in the specialty Gastronomic Services (Original)
Keywords:
development; communicative performance; oral expression; teaching-learning process; gastronomic servicesAbstract
This article deals with a solution to the insufficiencies in the teaching-learning process of the subject English in the Gastronomic Services specialty, within Technical and Professional Education, in terms of the students' oral communicative performance in English in the provision of gastronomic service to foreign customers. It contains a methodology for the development of speaking skills in English in the mentioned specialty, as established by the Cuban Model of Technical and Professional Education, regarding the polytechnic school-labor entity, which is the basis for the training of middle-level professionals at present. The research assumed a combined approach of descriptive character, with the use of theoretical, empirical and statistical methods. The results corroborated the development of oral expression by the students and their consequent preparation for the communicative performance in English in the provision of gastronomic service to foreign customers. The pedagogical experiment demonstrated the effectiveness of the proposal applied.
Downloads
References
Aguilar, Y. E., Mena, J. A., & Mena, J. L. (2021). Aprendizaje del estudiante de la Educación Técnica y Profesional. Métodos y procedimientos. Mendive, 19(3), 794-808. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508
Álvarez, S. (2020). Propuesta de b-learning para la enseñanza aprendizaje del idioma inglés para la licenciatura en gastronomía [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Qerétaro]. Repositorio Institucional DGBSI-UAQ. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/2352
Arvizu, E. V. (2021). Enseñanza del idioma inglés desde el enfoque comunicativo: un estudio de caso. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0446.pdf
Dávila, M. M. (2018). La lectura comprensiva y la expresión oral en los estudiantes de educación básica, Tungurahua [Tesis doctoral, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio UTA. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27849
Dovzhenko, I. (2023). Métodos y técnicas activos de enseñanza de inglés para futuros profesionales de servicios. Apuntes Universitarios, 13(1), 333-347. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9045596
Herrera, M., Gómez, Y., & Guelmes, E. L. (2022). El proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés desde una mirada pedagógica centrada en la vivencia. EduSol, 22(79), 126-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912022000200126&script=sci_arttext
Laurence, A. (2011). English for Specific Purposes: What does it mean? Why is it different? Okayama University of Science. www.antlab.sci.waseda.ac.jp/abstracts/ESParticle.html
Mamani, D. S. (2020). La expresión oral en los estudiantes de la Institución Educativa Secundaria “Industrial 32” de Puno y estudiantes de la Institución Educativa Secundaria “Alfonso Torres Luna” de Ácora [Tesis de grado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional Digital UNAP. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/9407
Ministerio de Educación. (2009). Resolución Ministerial 109/2009. Planes de estudio de las familias de especialidades de la Educación Técnica y Profesional. Impresiones Gráficas.
Rivera, R., Castellano, A., & Loor, J. (2021). Método comunicativo en la enseñanza del Idioma Inglés en contextos no formales de aprendizaje para desarrollar la expresión oral en estudiantes de Básica Superior de la Escuela Ángel Héctor Cedeño. Polo del Conocimiento, 6(1), 414-444. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2151
Teruel, O., Ayala, M. E., & Medina, A. R. (2016). La competencia comunicativa de la lengua inglesa con fines ocupacionales en la Educación Técnica y Profesional. Luz, 14(3). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/708
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































