Una visión reflexiva acerca de los contenidos para la enseñanza del inglés en Cuba (Revision)

Authors

Keywords:

Contents; teaching; English; graduate examination

Abstract

The article presents the results of a bibliographical revision carried out by the teaching staff of the discipline Didactics of Foreign Languages of the Foreign Languages major of the University of Granma. The revision includes the gathering of theoretical information needed to improve the quality of the choice of the system of contents to teach in the different educational levels. This information is required by the students of the major Foreign Languages to plan their graduate examination and to carry out their future career as teachers of English as a foreign language. To make its comprehension easier, it makes a theoretical analysis of the system of contents with the support of theoretical grounds of recognized acceptance and from the perspective of the Cuban pedagogy. The authors offer some guidelines that the students should consider when planning their graduate examinations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Buenaventura Rafael Antúnez Sánchez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Lengua Inglesa. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesor Auxiliar.

  • Rubén Consuegra Molina, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Lengua Inglesa. Máster en Ciencias en Docencia Universitaria. Profesor Auxiliar

  • Yurisander Matos Ramírez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Lengua Inglesa. Profesor Asistente.

References

Acosta, R., Rivera, S., & Pérez, J. (1997). Communicative Language Teaching. Sumptibus publication.

Addine, F. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. IPLAC.

Antich de León, R. (1986). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. Pueblo y Educación.

Brown, H., D. (s.f). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. San Francisco State University.

Finocchiaro, M., & Brumfit, Ch. (1983). The Functional-Notional Approach: From Theory to Practice. Oxford University Press.

González, R. (2009). La clase de lengua extranjera. Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

González, A., Recarey, S., & Addine, F. (2007). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Hago Elmahdi, O. E. & Mahyoub Hezam, A. M. (2020). Challenges for Methods of Teaching English Vocabulary to Non-native Students. Advances in Social Sciences Research Journal, 7(5) 556-575. DOI:10.14738/assrj.75.8263

Leontiev, A. A. (1975). Fundamentos psicológicos de la enseñanza del ruso como lengua extranjera. Pueblo y Educación.

Newman, N. (1992). Teaching Pronunciation Communicatively (Vol. 4). GELI.

Salazar Miranda, J., Quesada Fallas, E., Rojas Blanco, M. L., Barrantes Salas, D., Madrigal Alfaro, L., Vargas Vásquez, J. (2018). Consciousness raising tasks for the learning of grammar in high school English language classrooms. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34330

Tench, P. (1990). Pronunciation Skills. Edición Revolucionaria.

Wong, L., & Nunan, D. (2011). The learning styles and strategies of effective language learners. Centre for Applied English Studies, University of Hong Kong.

Wong, R. (1987). Teaching Pronunciation: Focus on English Rhythm and Intonation. Prentice Hall Regents.

Published

2025-03-03 — Updated on 2025-04-03

Versions

How to Cite

Una visión reflexiva acerca de los contenidos para la enseñanza del inglés en Cuba (Revision). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 14-26. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5102 (Original work published 2025)