Theoretical and conceptual system of university teachers upgrading for the educational orientation to elder adults (Original)

Authors

Keywords:

Theoretic conceptual system; professional overcoming; educational orientation; older adult

Abstract

The limitations that, in the formative order, university teachers have while performing the educational guidance to elder adults, as a growing population group, constitutes guidelines for the development of this research. This article presents a theoretical contribution in the field of Educational Sciences to favor the performance of this professional from the process of professional improvement. The objective of this article is to socialize a conceptual theoretical system of professional development of university teachers to carry out the educational guidance of elder adults. The methodology used is a combined approach with predominance of the qualitative one. Based on Materialistic Dialectics, there are employed methods and techniques of scientific research of theoretical, empirical and mathematical-statistical nature. The elaboration and introduction to educational practice at the Municipal University Center of Songo La Maya, belonging to Oriente University in Santiago de Cuba, permitted a theoretical approach to the reconceptualization of the development of the educational orientation of the university teacher by expanding its scope to elder adults. Guided by the principle of communicative interdisciplinarity, functional relationships are established between the subsystems that were formed and brought about significant changes in the professional performance of the teachers of that institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Geisel Castillo Perozo, Centro Universitario Municipal Songo La Maya. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Marxismo Leninismo. Máster en Ciencias de la Educación.

  • Maribel Asín Cala, Centro Universitario Municipal Songo La Maya. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Pedagogía Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

  • María Margarita Santiesteban Labañino, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba

    Licenciada en Educación en la especialidad de Pedagogía Psicología.  Doctora en Ciencias de la Educación

References

Ares, P. (2020). Familias y adultos mayores en Cuba. Temas, (100-101), 18-26. https://temas.cult.cu/media/imagenes/Revista_Temas/articulos/Familias%20y%20adultos%C2%A0mayores%20en%20Cuba_primeras5paginas.pdf

Bernate, J. A., & Vargas, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146010

García, L. E., Quevedo, M., Alonso, M. E., & Hidalgogato, J. R. (2024). Características clínicas de la COVID-19 en el adulto mayor. Medimay. Revista de Ciencias Médicas de Mayabeque, 31. https://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2281

Guerra, L., & Espindola, A. (2022) El proceso de formación del profesor universitario en el contexto cubano. EduSol, 22(80), 165-175 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300165&lng=es&tlng=en

López, Z. S. (2019). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona. Revista Científico Metodológica, (68). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000100004&lng=es&tlng=es

Ministerio de Justicia de la República de Cuba. (2019, 5 de septiembre). Resolución No. 140 /19. Gaceta Oficial de la República de Cuba. No. 65.

Pérez, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: situación actual en la formación no pedagógica. Revista Conrado, 18(89), 75–86. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2707

Rivas, Y. J. (2022). Sistema teórico conceptual para teorizar, diagnosticar e intervenir el crecimiento personal del psicopedagogo en formación inicial. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 19, 120-137. https://doi.org/10.37135/chk.002.19.07

Sánchez, L., Orosa, T., & Pino, P. H. (2023). Envejecer aprendiendo. Aportes de la primera Cátedra universitaria del adulto mayor en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 13(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062023000200011&lng=es&tlng=es

Vidal, G. (2024). Sistematización del proceso histórico-pedagógico de la formación del maestro primario santiaguero (1959-2023) [Tesis de Doctorado, Universidad de Oriente]. Repositorio Institucional.

Published

2025-03-27

How to Cite

Theoretical and conceptual system of university teachers upgrading for the educational orientation to elder adults (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 844-860. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5060