Pedagogical strategies to strengthen student learning in the educational institutions of Jipijapa (Original)
Keywords:
academic performance; active methodologies; inclusive education; meaningful learning; teacher training.Abstract
This article deals with the study on the application of pedagogical strategies to strengthen student learning in the educational institutions of Jipijapa. The importance of the study was given by the need to optimize teaching-learning processes through active methodologies that promote participation, critical thinking and the development of essential skills in the 21st century. The main objective of the research was to analyze and identify the most effective pedagogical strategies to improve academic performance and student motivation. The methodology used was a mixed approach, combining quantitative and qualitative data obtained through surveys and interviews applied to teachers and students, a non-experimental design was used. The results showed that strategies such as project-based learning, cooperative learning and gamification significantly improve the academic performance and motivation of students. As a main conclusion, the importance of implementing innovative strategies adapted to the educational context of Jipijapa is highlighted, as well as the need to strengthen teacher training to guarantee their effective application. This study is a product of the research project entitled: Improvement of pedagogical practices in educational institutions in the southern area of Manabí and the linkage project that deals with: Directed tasks and psycho-pedagogical support to strengthen student learning in the public basic education of Jipijapa, Phase II.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Grune & Stratton. https://psycnet.apa.org/record/1964-10399-000
Bruner, J. (1983) Child’s Talk: Learning to Use Language. Oxford University Press. https://books.google.com.ec/books/about/Child_s_Talk.html?id=w4xjQgAACAAJ&redir_esc=y
Hernández, R. (2018) Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (McGraw-Hil). http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292
Maldonado Zúñiga, K., Cables Fernández, Elio., & Rodríguez Sinisterra, G., (2024) Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional (Original). (2024). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399
Maldonado Zúñiga, K., Lucas Delgado, H., Vera Velázquez, R., & Cables Fernández, E. (2023) La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378
Maldonado Zúñiga, K., Mero Suárez, K., Merchán Carreño, E., & Lucas Delgado, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535
Maldonado Zúñiga, K., Romero Castro, M., Toala Pilay, M. A., & Velázquez Concepción, Y. (2023) Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia artificial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419
Maldonado Zúñiga, K., Vera Velázquez, R., & Alcívar Loor, K., (2024) Estrategia didáctica aplicando inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza – aprendizaje universitario (Original). (2024). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(3), 53-69. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4457
Maldonado Zúñiga, K., Vera Velázquez, R., Romero Castro, M., & Murillo Quimiz, L. R. (2022). Programas computacionales para el desarrollo de habilidades ortográficas. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 15(5), 85-98. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1071
Pihuave Reyes, C., Maldonado Zúñiga, K., & Vera Velázquez, R. (2024). Estrategia didáctica con tecnologías innovadoras, impacto en el rendimiento académico en estudiantes con discapacidad visual. Identidad Bolivariana, 8(4), 44-60. https://doi.org/10.37611/IB8ol444-60
Puerto Menéndez, O., Cables Fernández, E., Maldonado Zúñiga, K., & Palacios Solórzano, G. M. (2023). La escritura creativa desde la tarea docente: diagnóstico en el profesorado de subnivel básico medio. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(2), 183-195. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1329
Velázquez, R. V., Maldonado Zúñiga, K., Castro Piguave, C., & Batista Garcet, Y. (2023) Metodología del aprendizaje basado en problemas como una herramienta para el logro del proceso de enseñanza- aprendizaje. Problem-based learning methodology. Revista Científica Sinapsis, 23(1). https://doi.org/10.37117/s.v23i1.464
Velázquez, R. V., Maldonado Zúñiga, K., Del Valle Holguín, W. J., & Valdéz Tamayo, P. (2020). Motivación de los estudiantes hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje de las matemáticas: Motivación hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje. Revista Científica Sinapsis, 1(16). https://doi.org/10.37117/s.v1i16.246
Vygotsky, L. S. (1978) Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctvjf9vz4
Published
Versions
- 2025-03-31 (2)
- 2025-02-28 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.