Emotional intelligence and its impact on student dropout (Original)
Keywords:
emotional intelligence; school desertion; personality; emotionsAbstract
The purpose of the current paper is to determine the existing problems of emotional intelligence, through a personality test to know the origin of the School Dropout of the students en la Unidad Educativa Colimes, 2024 through the use of the inductive method, and with a quantitative approach in turn that is related to research instruments such as questionnaires to establish the personality and know the origin of school dropout. For this purpose, various academic information search engines were needed, which meant absolute relevance, thus considering bibliographic information extracted from various sources, as well as Scielo, Dialnet, among others where there was relevant information from indexed journals, repositories, theses master's degrees and others, which were helpful in establishing the context of the topic. Subsequently, with the use and application of questionnaires aimed at teachers, it was possible to establish certain results; where it was observed that teachers use strategies to develop the emotional intelligence of their students, which serves to strengthen them, at the same time that these are put into practice; in other words, that they express their feelings and emotions in relation to the moment they are living. Finally, it is concluded that the identification of students' emotional intelligence problems is essential, since this harms academic performance and relationships between peers, to develop a manual of pedagogical strategies in order to avoid student dropout.
Downloads
References
Castrillón, J. J. C., & Cala, M. L. P. (2020). Calidad de vida laboral percibida y competencias emocionales asociadas en profesionales jóvenes. Informes Psicológicos, 20(2), Article 2. https://doi.org/10.18566/infpsic.v20n2a10
Chuquitaype, L. G. B., & Beltrán, A. G. (2024). Factores predominantes de la deserción escolar en estudiantes de educación básica regular en Latinoamérica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), Article 33. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i33.771
Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf. (s. f.). Recuperado 23 de enero de 2025, de https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf
Fernández Berrocal, P., & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar (SSN electrónico: en trámite), Vol. 1, Núm. 1, enero-junio (2021), pp. 31-46. https://ri.ibero.mx/handle/ibero/6043
Gómez, M. S. R., Chilán, R. R. A., Lainez, L. L. D. la R., Pacheco, A. D. R., & Jiménez, J. del C. R. (2022). Influencia de factores determinantes en la deserción escolar en tiempo de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1988
Gutierrez Rojas, J. R. (2021). Inteligencia emocional adolescente: Una revisión sistemática. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/76821
Limón Pozo, Y. M., & Prudente Rodríguez, F. L. (2023). Estrategias didácticas para evitar la deserción escolar en los estudiantes del décimo grado de educación básica superior en la unidad educativa San Alberto Magno durante el período 2022_2023. [bachelorThesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2023.]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/9381
Martínez, D. V. S. (2022). Técnicas e instrumentos de recolección de datos en investigación. TEPEXI Boletín Científico de la Escuela Superior Tepeji del Río, 9(17), Article 17. https://doi.org/10.29057/estr.v9i17.7928
Meneses Uribe, S., Jaramillo Valencia, D., & Londoño López, A. M. (2020). Percepciones sobre el riesgo de deserción escolar en adolescentes con presunto consumo de sustancias psicoactivas. Instutución Universitaria de Envigado. https://bibliotecadigital.iue.edu.co/jspui/handle/20.500.12717/2875
Molero, P. P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., & Valero, G. G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: Un meta-análisis. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 36(1), Article 1. https://doi.org/10.6018/analesps.345901
Ojeda Landirez, E. M. (2022). Plan de reinserción estudiantil para disminuir la deserción escolar de las instituciones fiscales del distrito 24, Durán, Ecuador, 2021. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/84875
Pérez, Y. M. (2022). Origen y evolución de la educación emocional. Alternancia - Revista de Educación e Investigación, 4(6), Article 6. https://doi.org/10.33996/alternancia.v4i6.819
Sánchez-Camacho, R., Universidad de Barcelona, Grane, M., & Universidad de Barcelona. (2022). Instrumentos de Evaluación de Inteligencia Emocional en EducaciónPrimaria: Una Revisión Sistemática. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 17(1), 21. https://doi.org/10.23923/rpye2022.01.214
Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., Mejías Abad, J. J., Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., & Mejías Abad, J. J. (2020). Relaciones entre la inteligencia emocional, el burnout académico y el rendimiento en adolescentes escolares. CES Psicología, 13(1), 125-139. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.8
Published
Versions
- 2025-03-27 (2)
- 2025-02-18 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.