Treating sociocultural contents in text comprehension by the pre-service English teacher (Review)

Authors

Keywords:

sociocultural contents; text comprehension; intercultural learning; training; interculturality

Abstract

The article socializes the conception of a didactic strategy focused on the treatment of sociocultural contents in the teaching-learning process of text comprehension, so as to favor the development of intercultural learning in the pre-service English teacher. It makes reference to the causes that bring about insufficiencies in the work with these contents in the English language major, and emphasizes on the importance and need of studying interculturality in this career through the analysis of the context and the cultural aspects of the language that are part of the written texts.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Miguel Rosabal Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Inglés. Profesor Auxiliar.

  • Ana Irma Nogueras Plana, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba

    Licenciada en Educación en la especialidad de Español-Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

  • Buenaventura Antúnez Sánchez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Inglés. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesor Auxiliar.

References

Barrera, S., & Cabrera, J. S. (2021). La relación entre cultura, interculturalidad y educación: fundamento de la enseñanza de culturas extranjeras. Mendive. Revista De Educación, 19(3), 999–1013. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2380

González, R. (2009). La clase de Lengua Extranjera. Teoría y Práctica. Pueblo y Educación.

Hernández, J. D., & Perera, D. R. (2020). Perspectivas interculturales en el aprendizaje del inglés en futuros profesores de idiomas. Revista Márgenes, 8(1), 59-70. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/issue/view/1030

Rodríguez, M. A. (2004). Aproximaciones al campo semántico de la palabra estrategia. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas, Universidad Pedagógica “Félix Varela”.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.

Vygotsky, L. (1989). Obras completas. Pueblo y Educación.

Published

2025-02-11 — Updated on 2025-03-24

Versions

How to Cite

Treating sociocultural contents in text comprehension by the pre-service English teacher (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 121-141. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4969 (Original work published 2025)