Vocational pedagogical guidance to mathematics at Cuban military schools (Original).
Keywords:
vocational pedagogical guidance; mathematics; military schools; activitiesAbstract
Vocational pedagogical guidance is a process that has been investigated by various authors in different periods, therefore it demands the convergence of shared efforts to achieve the guidance of a future professional aware of their role in society. The determination of needs allows us to assert that vocational pedagogical guidance has been limited by the lack of attention to the topic at the Camilo Cienfuegos Military School in Villa Clara, the insufficient motivation and preparation of students to face decisions that affect their future employment. The initial diagnosis revealed a lack of orientation towards the Mathematics Education degree. Therefore, a proposal of activities was developed with the aim of contributing to a better vocational guidance. The proposal provides essential elements to a large extent, to improve and enhance the work on the influences that exist in vocational guidance towards the Bachelor's Degree in Mathematics Education. The objective results of the assessment of the proposal through a pre-pedagogical experiment demonstrate its effectiveness, as the outcomes improved after the implementation of the activities.
Downloads
References
Abancin, L., Castillo, C., Valverde, F., & Cevallos, P. (2022). Interés y elección vocacional por el estudio de las carreras en matemática. Alfa Publicaciones, 4(2), 21-40. https://alfapublicaciones.com/
Álvarez, C. M. (1999). La escuela en la vida. Pueblo y Educación.
Armengol, M. (2008). Alternativa metodológica de orientación vocacional hacia carreras pedagógicas [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”]. Villa Clara.
Castro, F. (1997). Discurso pronunciado en el acto de inauguración del curso escolar 1997-1998, Ciudad Escolar Libertad. La Habana.
Entenza, V., Hernández, M. A., & Argüelles, L. (2019). Concepción de un proyecto de orientación vocacional para la Carrera de Matemática. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 12(10). http://publicaciones.uci.cu
García, L.S. (2010). Sistema de actividades para la Orientación Profesional Pedagógica de los estudiantes del grupo 1 de 11no grado del IPU “Felipe Torres” Santo Domingo [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”]. Villa Clara.
Guerra, L. M., & Quevedo, T. (2007). La elección profesional: momento de particular importancia para el desarrollo personal, en Psicología para América Latina. México.
Klingberg, L. (1972). Introducción a la Didáctica General. Pueblo y Educación.
López, O. L. (2008). Sistema de Actividades de Orientación Vocacional hacia Carreras Pedagógicas [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”]. Villa Clara.
Lorences, J., Guelmes, L., & Salmerón, E. (2009). La concepción dialéctico materialista de los métodos en la investigación pedagógica. Revista Varela, 9(24). http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/713
Ministerio de Educación Superior. (2016). Carrera Licenciatura en Educación. Matemática.
Rodríguez, A. (2016). La orientación profesional pedagógica hacia la Licenciatura en Educación Matemática-Física en el preuniversitario [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.