Importance of academic honesty in student life (Original).
Keywords:
honesty; beginning; students, academicAbstract
Academic honesty is fundamental in student life because it fosters an environment of trust and mutual respect, where personal effort and merit are recognized and valued, and it encourages us to learn genuinely, face challenges with courage, and be responsible for our action, thus contributing to the development of a solid and ethical academic community. The purpose of the study was to establish the importance of academic honesty in student life. A documentary design methodology was applied and the type of study is explanatory and bibliographic. The results showed that the lack of honesty in student life has a significant and negative academic impact. When students resort to dishonest practices, such as plagiarism or exam cheating, they deprive themselves of a true education and the development of critical skills, affecting their ability to meet future challenges. Additionally, academic dishonesty erodes trust between students and faculty, distorts evaluations, and diminishes the value of academic credentials. It concludes with the importance of implementing training measures that promote the development and importance of academic honesty such as education in ethics, the promotion of critical thinking, and clarity in standards and expectations, creating an environment where honesty is the norm, which strengthens the personal development of students and the credibility of educational institutions.
Downloads
References
Aldana, E. E., Tafur, J., Gil, I., & Mejía, C. (2019). Práctica pedagógica de emprendimiento en docentes de educación superior en Institución Educativa Universitaria de Barranquia. Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica, 38(2), 9-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55964524002
Ávila, Y, Mariño, H., & Torres, A. (2019). Deshonestidad académica, realidad que afecta el proceso enseñanza-aprendizaje. Universidad de Guayaquil, 2018. En Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos (pp. 739-748). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/5fc7fb0cc8b694b60fdbaa32240a0c99.pdf
Cambra, B. I., & Mastandrea, P. B. (2020). Ética en la universidad: una experiencia formativa a partir de la serie Merlí. Revista Colombiana de Bioética, 15(2), 12-52. https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947
Flores, J. A. (2018). El valor de la honestidad en los trabajos académicos. Phainomenon, 17(1), 87–95. https://doi.org/10.33539/phai.v17i1.1280
García, C., Treviño, A., & Banda, F. (2023). La Responsabilidad social. Su papel en la formación del estudiante universitario. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 9(1). https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/4017
García, I. & Bustos, R. B. (2020). Desarrollo de la autonomía y la autorregulación en estudiantes universitarios: una experiencia de investigación y mediación. Sinéctica, (55), 12-32. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0055-003
Gómez, M. E., & Contreras, L. (2019). Diagnóstico de la Educación en valores en estudiantes de la Maestría en la UAE Méx. 2019. Revista De Cultura De Paz, 3, 277-297. https://www.revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/48
Hernández, L. A., & Moreno, H. (2023). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Introducción a la Programación: Un caso de estudio. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 87–103. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2687
Juárez, C. R. (2023). Propuesta de Evaluación Formativa para el aprendizaje autónomo en estudiantes del sexto de primaria de una institución educativa, Talara 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 296-320. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4397
Medina, M. R., & Verdejo, A. L. (2021). Una mirada crítica a la frecuencia de la deshonestidad académica del estudiantado universitario en cinco décadas. Revista De Educación De Puerto Rico (REduca), 4(1), 1-29. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/18760
Oliva, I. C. (2018). La ética en investigación para evitar el plagio en las aulas universitarias. Revista Académica CUNZAC, 1(1), 7-14. https://doi.org/10.46780/cunzac.v1i1.2
Piscoya, D. A. (2018). Diferencias del nivel de formación de la honestidad en estudiantes de dos instituciones educativas de secundaria de Lambayeque-2018 [Tesis de maestría, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio de Tesis USAT. http://hdl.handle.net/20.500.12423/1160
Rojas, A., González, M., & Martínez, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/959
Soria, K., Yáñez, L. M., & Leiva, S. P. (2023). La deshonestidad académica: estudio de caso de estudiantes de ciencias empresariales. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(48), 152-169. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.009
Tapia, E., Orenday, M. A., & Gómez, M. R. (2023). Percepción sobre corrupción y deshonestidad académica entre estudiantes universitarios. Psicología, Educación & Sociedad, 2(3), 12-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.8000549
Vera, M. Á. (2023). La escuela al rescate del valor honestidad. Revista de Ciencias Pedagógicas, 16(1), 18–27. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/400
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.