Importance of academic honesty in student life (Original).

Authors

Keywords:

honesty; beginning; students, academic

Abstract

Academic honesty is fundamental in student life because it fosters an environment of trust and mutual respect, where personal effort and merit are recognized and valued, and it encourages us to learn genuinely, face challenges with courage, and be responsible for our action, thus contributing to the development of a solid and ethical academic community. The purpose of the study was to establish the importance of academic honesty in student life. A documentary design methodology was applied and the type of study is explanatory and bibliographic. The results showed that the lack of honesty in student life has a significant and negative academic impact. When students resort to dishonest practices, such as plagiarism or exam cheating, they deprive themselves of a true education and the development of critical skills, affecting their ability to meet future challenges. Additionally, academic dishonesty erodes trust between students and faculty, distorts evaluations, and diminishes the value of academic credentials. It concludes with the importance of implementing training measures that promote the development and importance of academic honesty such as education in ethics, the promotion of critical thinking, and clarity in standards and expectations, creating an environment where honesty is the norm, which strengthens the personal development of students and the credibility of educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ayón Ochoa Holanda Victoria, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Docente de la carrera de Educación. Jipijapa – Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación Especialidad Educación parvulario. Magister en Docencia Mención Desarrollo del Currículo. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Docente de la carrera de Educación. Jipijapa – Ecuador.

  • Zavala Hoppe Arianna Nicole, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa, Manabí, Ecuador.

    Licenciada en Laboratorio Clínico. Magister en Ciencias de Laboratorio Clínico. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Docente de la carrera de Laboratorio Clínico. Facultad Ciencias de la Salud. Jipijapa – Ecuador. 

  • Falconi Ayón Pedro Marcelino, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Abogado. Magister en Ciencias Penales y Criminológicas y Magister en Administración Pública. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Docente de la carrera de Derecho. Jipijapa – Ecuador.

  • Falconi Ayón Pedro Manuel, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Manabí. Ecuador.

    Magister en Administración Pública. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Director de Talento Humano. Jipijapa – Ecuador.

References

Aldana, E. E., Tafur, J., Gil, I., & Mejía, C. (2019). Práctica pedagógica de emprendimiento en docentes de educación superior en Institución Educativa Universitaria de Barranquia. Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica, 38(2), 9-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55964524002

Ávila, Y, Mariño, H., & Torres, A. (2019). Deshonestidad académica, realidad que afecta el proceso enseñanza-aprendizaje. Universidad de Guayaquil, 2018. En Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: modelos, experiencias y propuestos (pp. 739-748). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/5fc7fb0cc8b694b60fdbaa32240a0c99.pdf

Cambra, B. I., & Mastandrea, P. B. (2020). Ética en la universidad: una experiencia formativa a partir de la serie Merlí. Revista Colombiana de Bioética, 15(2), 12-52. https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947

Flores, J. A. (2018). El valor de la honestidad en los trabajos académicos. Phainomenon, 17(1), 87–95. https://doi.org/10.33539/phai.v17i1.1280

García, C., Treviño, A., & Banda, F. (2023). La Responsabilidad social. Su papel en la formación del estudiante universitario. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 9(1). https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/4017

García, I. & Bustos, R. B. (2020). Desarrollo de la autonomía y la autorregulación en estudiantes universitarios: una experiencia de investigación y mediación. Sinéctica, (55), 12-32. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0055-003

Gómez, M. E., & Contreras, L. (2019). Diagnóstico de la Educación en valores en estudiantes de la Maestría en la UAE Méx. 2019. Revista De Cultura De Paz, 3, 277-297. https://www.revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/48

Hernández, L. A., & Moreno, H. (2023). Actitudes hacia el plagio en estudiantes de Introducción a la Programación: Un caso de estudio. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 87–103. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2687

Juárez, C. R. (2023). Propuesta de Evaluación Formativa para el aprendizaje autónomo en estudiantes del sexto de primaria de una institución educativa, Talara 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 296-320. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4397

Medina, M. R., & Verdejo, A. L. (2021). Una mirada crítica a la frecuencia de la deshonestidad académica del estudiantado universitario en cinco décadas. Revista De Educación De Puerto Rico (REduca), 4(1), 1-29. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/18760

Oliva, I. C. (2018). La ética en investigación para evitar el plagio en las aulas universitarias. Revista Académica CUNZAC, 1(1), 7-14. https://doi.org/10.46780/cunzac.v1i1.2

Piscoya, D. A. (2018). Diferencias del nivel de formación de la honestidad en estudiantes de dos instituciones educativas de secundaria de Lambayeque-2018 [Tesis de maestría, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio de Tesis USAT. http://hdl.handle.net/20.500.12423/1160

Rojas, A., González, M., & Martínez, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/959

Soria, K., Yáñez, L. M., & Leiva, S. P. (2023). La deshonestidad académica: estudio de caso de estudiantes de ciencias empresariales. Revista de estudios y experiencias en educación, 22(48), 152-169. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.009

Tapia, E., Orenday, M. A., & Gómez, M. R. (2023). Percepción sobre corrupción y deshonestidad académica entre estudiantes universitarios. Psicología, Educación & Sociedad, 2(3), 12-44. https://doi.org/10.5281/zenodo.8000549

Vera, M. Á. (2023). La escuela al rescate del valor honestidad. Revista de Ciencias Pedagógicas, 16(1), 18–27. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/400

Published

2024-09-26

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Importance of academic honesty in student life (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 941-952. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4727

Most read articles by the same author(s)