Strategy with technological innovations and its impact on the teaching of social sciences (Original).

Authors

Keywords:

interactive learning; pedagogical innovation; educational impact; educational technology

Abstract

This research examined the impact of technological innovations on the teaching of social sciences, focusing on their importance in transforming the educational process and improving academic results. The main objective was to evaluate how strategies with technology influence pedagogical effectiveness and student learning in this specific field. The methodology used combined qualitative and quantitative methods, including semi-structured interviews, focus groups and surveys, to obtain a deep understanding of the perceptions and experiences of teachers and students. The main result revealed that digital technologies, when implemented strategically, significantly improve understanding of concepts and active participation in the classroom. It is concluded that the appropriate use of technological innovations in the teaching of social sciences not only increases the motivation and commitment of students, but also encourages the development of essential digital skills for the 21st century. This ensures effective preparation of students to face global challenges and contribute significantly to their communities and societies, through the exploration and optimization of the use of advanced technologies in education, in order to promote more inclusive learning, dynamic and relevant in the social sciences, thus preparing students for a digital and globalized future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ramona Monserrate Vélez Mejía, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Licenciada en ciencias de la educación especialización historia y geografía. Profesora de segunda enseñanza. Magister en Educación y Desarrollo Social. Docente en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Jaqueline Paulina Muñiz Toala, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magister en la Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciada en Ciencias de la Educación Especialidad inglés. Profesora en Ciencias de la Educación especialidad Ingles. Facultad de Ciencias Económicas, Centro de Idiomas, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador. 

  • Celene Margarita Casierra Párraga, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magister en enseñanza de idioma inglés. Licenciada en ciencias de la educación especialidad inglés. Docente carrera en Administración de Empresas. Docente del Centro de Idiomas. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Ramírez Vélez Jorge Luis, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Licenciado en Laboratorio Clínico en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

References

Mazzeo, C. (2021). Estrategias didácticas en escenarios de innovación tecnológica: Riquezas y complejidades pedagógicas. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, (144). https://doi.org/10.18682/cdc.vi144.5173

Burbano, E. (2023). Innovación educativa en las Ciencias Sociales. Homo Educator, 2(3), 79-89. http://revistasdivulgacion.uce.edu.ec/index.php/HOMOEDUCATOR/article/view/401

Flores, F., Ramos, R. P., Ramos, F., & Ramos, A. M. (2019). Gestión de Innovación tecnológica y globalización como factores impulsadores de la calidad de servicio y competitividad. Revista Venezolana De Gerencia, 24(88), 1223-1238. https://doi.org/10.37960/revista.v24i88.30174

Orozco, J. C. (2016). Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Revista Científica Estelí, (17), 65–80. https://revistas.unan.edu.ni/index.php/Cientifica/article/view/2918

Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F. J., & Lima, R. J. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Maldonado, K., Cables, E. A., & Rodríguez, G. M. (2024). Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional. Roca. Revista Científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399

Maldonado, K., Romero, M. I., Toala, M. A., & Velázquez, Y. (2023). Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia Artificial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419

Felices, M. M., Martínez, R., & Martínez, R. (2018). Investigación e Innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y nuevas perspectivas. REIDICS Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. (3) http://hdl.handle.net/10662/8020

Ceballos, J. E. (2020). Las TICs: Estrategia Didáctica para la enseñanza-aprendizaje en el área de las ciencias sociales en los jóvenes que cursan grado décimo en el barrio Robledo Fuente Clara. [Tesis de grado, Politécnico Grancolombiano]. SISNAB. http://hdl.handle.net/10823/2225

Flores, M., Ortega, M. C., & Sánchez, M. C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.406051

Published

2024-08-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Strategy with technological innovations and its impact on the teaching of social sciences (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 782-794. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4683

Most read articles by the same author(s)