Learning analytics on the digital divide in the teaching-learning process of Mathematics (Original).
Keywords:
learning analytics, digital gap, mathematics didactics, digital didactic resources.Abstract
The use of learning analytics to achieve favourable transformations in student learning currently acquires a special connotation; in this sense, digital divides become an issue that cannot be postponed in the Ecuadorian educational context. The objective of the research is to implement learning analytics in the face of the digital divide to improve the teaching-learning process of Mathematics. The methodology used was quantitative, an analytical observational study was applied and the fundamental theoretical methods were synthetic analytical and deductive inductive and, from praxis, mathematical statistics. The fundamental results are in the conceptions of digital didactic resources where there are digital gaps and where learning analytics led to significant changes in the group in which the proposed variant was used. It is concluded that, by implementing learning analytics using digital didactic resources and eliminating the digital divide, there are improvements in the teaching-learning process of mathematics.
Downloads
References
Arboleda, J. (2021). Hacia una didáctica comprensivo edificadora. Boletín Redipe, 10(3), 30-79. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1218
Campos, R., Escribano, E., Campos, G., Boulet, R., & Vásquez, F. (2022). Analítica del aprendizaje: un desafío al desempeño del personal docente. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 40-48. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n6/2218-3620-rus-14-06-40.pdf
Cometta, A. (2017). La didáctica y su compromiso con la práctica: Una reflexión sobre los saberes docentes. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(11). https:/doi.org/10.24215/23468866e021
Contreras, L., Tarazona, G., & Rodríguez, J. (2021). Tecnología y analítica del aprendizaje: una revisión a la literatura. Revista Científica, 41(2), 150-168. https://doi.org/10.14483/23448350.17547
Damián, D., Dávila, G., Castillo, M., & Cazar, S. (2020). Impacto de la brecha digital en los procesos de enseñanza y arpendizaje en la escuela de Administración de Empresas de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Ciencia Digital, 4(1), 304-320
Intriago, Y. M., Vergara, J. L., & López, R. (2023). Uso de los recursos didácticos, desde la analítica de aprendizaje en las transformaciones de la enseñanza de las matemáticas en la geometría plana. Journal Scientific Investigar, 7(3), 12. doi:https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.2278-2296
Lalangui, M. L., Sarango, D. F., Gómez, V. G., & López, R. (2023). Herramientas digitales evaluadas por la analítica del aprendizaje en la contribución de la enseñanza de las matemáticas. Revista Polo del conocimiento, 8(10), 14. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6156
Lino, V. A., Barberán, J. A., López, R., & Gómez, V. G. (2023). Analítica del aprendizaje sustentada en el Phet Simulations como medio de enseñanza en la asignatura de Física. . Journal Scientific Investigar, 7(3), 10. doi:https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.2297-2322.
López-Fernández, R., Tapia-Bastidas, T., Arrobo-Armijos, L. B., & Ordoñez-Ibarra, A. M. (2023). Analítica del aprendizaje utilizando las redes sociales en el proceso de enseñanza aprendizaje de la contabilidad. Journal Scientific Investigar, 7(3), 10. doi:https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.3930-3949
Marcayata, C. (07 de 05 de 2023). La brecha digital es la gran deuda pendiente en Ecuador, más en la ruralidad. Obtenido de Gestión Digital: https://revistagestion.ec/analisis-sociedad/la-brecha-digital-es-la-gran-deuda-pendiente-en-ecuador-mas-en-la-ruralidad/
Monroy, D., & Marroquín, B. (2020). Didáctica de la Matemática y su importancia en los profesores en formación. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 3(1), 47-59
Pérez, A., Lena, F., & García, R. (2021). Brecha digital de género y competencia digital entre estudiantes universitarios. Aula Abierta, 50(1), 505-514
Pérez, A., Valdés, M., & Garriga, A. (2019). Estrategia didáctica para enseñar a planificar los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática. Revista Educación, 43(2)
Pita, R., Cevallos, S., & Maldonado, K. (2021). Brecha digital y su impacto en la educacion a distancia. UNESUM-Ciencias, 5(3), 161-168
Prince, Á. (2021). La brecha digital como obstáculo al derecho universal a la educación en tiempos de pandemia. Journal of the Academy(4), 26-41
Ruipérez, J. (2020). El Proceso de Implementación de Analíticas de Aprendizaje. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 85-101
Soler, J. M. (2022). La analítica del aprendizaje como herramienta de cambio en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 18-23. Obtenido de https://rus.ucf.edu
Solorzano, R., Villareal, N., Llungo, W., Segarra, S., & Pérez, M. (2019). Los materiales didácticos y el aprendizaje de la matemática. Revista Educa UMCH(14)
Ward, S., Inzunza, S., & Palazuelos, J. (2021). Uso de recursos digitales por profesores de matemáticas en secundaria: un estudio exploratorio. Revista digital Matemática, Educación e internet, 21(1)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.