System of activities to increase the power of the learning developer from an interdisciplinary integrative focus (Original)

Authors

Keywords:

integrative interdisciplinary approach; creativity; professional improvement; developmental learning.

Abstract

Improving and heightening the quality of the training process of education professionals is an imperative of these times, especially in view of the unexpected development of science and technology. In this study, a bibliographic review was carried out with the objective of updating the knowledge related to developmental learning from the perspectives of the Third Educational Improvement. The diagnosis made allowed us to identify as regularity the insufficient preparation of teachers to promote developmental learning from an interdisciplinary and integrative approach, which limits their professional performance. It is proposed then, the implementation of a system of activities aimed at enhancing the quality of developmental learning in students of Senior High Education from an integrative interdisciplinary approach, ensuring the active participation of the entire teaching staff of the area of knowledge of natural sciences in the decisions of scientific-methodological nature taken and in the execution of tasks and problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yorleidis Parra Diburt, Dirección General de Educación. Cuba.

    Licenciado en Educación. Especialidad Biología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Instructor de la Universidad de Oriente. Palma Soriano. Santiago de Cuba. Dirección General de Educación. Cuba.

  • Celia Teresa Ledo Royo, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba

    Licenciado en Educación. Especialidad de Historia y Ciencias Sociales. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba 

  • Luis Roberto Jardinot Mustelier, Ministerio de Educación. La Habana. Cuba.

    Licenciado en Educación. Especialidad Biología. Doctor en Ciencias. Profesor Titular. Ministerio de Educación. La Habana. Cuba.

References

Bernaza, R. (2014). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque Histórico – Cultural. Unidad Autónoma de Sinaloa, Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba.

Bernaza, G. J., Fernández, F. A., & Miranda, R. C. (2020). Construyendo ideas pedagógicas sobre la educación de posgrado ante los retos del desarrollo. Editorial Universitaria.

Chacón, D. (2013). Los procesos interdisciplinarios en las ciencias naturales de secundaria básica: una contribución a la formación del alumno (Tesis de doctorado, Universidad de Holguín).

Hernández, C. (2017). Metodología para la utilización del enfoque investigativo en la enseñanza – aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(2), 135. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com.

Jardinot, L. (2019). Integridad biótica. Una explicación holística de la vida en sus diversos niveles de organización. Editorial Científica- Técnica.

Parra, Y. (2022). La formación continua: Una mirada desde el Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Congreso Internacional de Pedagogía. https://www.pedagogiacuba.com

Torrence, P. (2023). La enseñanza creativa. Santillana.

Published

2024-05-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

System of activities to increase the power of the learning developer from an interdisciplinary integrative focus (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(3), 667-684. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4526