The infantile tales as an alternative for the development of the reading comprehension in the students (Original).
Keywords:
mother tongue; communication; reading comprehension; children´s storiesAbstract
The article is a reflection on the development of reading comprehension in the students of Primary Education through the use of children's stories, created by the authors and the application of activities related to them; with the aim of contributing to the development of reading comprehension in Spanish Language classes, to achieve a professional future with communicative competence. The application of the communicative approach in the Mother Tongue is a challenge facing Cuban education, in the search for a scientific solution for the professional, social and humanistic development of the university student, where it is essential to achieve a comprehensive general culture to provide answers to the demands of current Higher Education.
Downloads
References
Almendros, H. (2001). Había una vez. Gente Nueva.
Dubois, M. E. (2014). Proceso De La Lectura: De La Teoría A La Práctica.
https://www.amazon.com/-/es/MARIA-EUGENIA-DUBOIS/dp/9870606423
Díaz, T. (1998). Evaluación de la comprensión lectora en alumnos de 12 años [Tesis Doctoral, en opción al Título de Doctor en Pedagogía Universidad Complutense de Madrid]. http://webs.ucm.es/BUCM/tesis/19972000/S/5/S5016501.pdf
Enríquez Ureña, C. (2007). Hablemos sobre la Comprensión. Pueblo y Educación.
Fonseca, M., Olivero, M., & Fernández, T. (2022). Metodología para la compresión lectora en la carrera Ingeniería Agrónoma del CUM Frank País. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 7(1), p.p. 55-71 https://ismm.edu.cu/index.php/indes/articule/view/2210
Fontes, O. L., González, L., & Rodríguez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Revista Transformación, 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n2/2077-2955-trf-16-02-388.pdf
García Pers, D. (2000). La enseñanza de la Lengua Materna en la escuela primaria. Pueblo y Educación.
Pétrovski, A. V. (1989). Psicología General https://vdocuments.mx/petrovski-a-v-psicologia-general.html?page=1
Lahera, F., Batista, E., & García, J. E. (2012). La enseñanza de la lectura en la educación cubana. Revista Luz, 11(3) https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165842011.pdf
Toala, U.T. (2018). La comprensión lectora y sus estrategias para el desarrollo de destrezas en los estudiantes: un estudio de caso. Revista Luz, 17(4) https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/943
Vygotsky L, S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico-Técnica.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.