The infantile tales as an alternative for the development of the reading comprehension in the students (Original).

Authors

Keywords:

mother tongue; communication; reading comprehension; children´s stories

Abstract

The article is a reflection on the development of reading comprehension in the students of Primary Education through the use of children's stories, created by the authors and the application of activities related to them; with the aim of contributing to the development of reading comprehension in Spanish Language classes, to achieve a professional future with communicative competence. The application of the communicative approach in the Mother Tongue is a challenge facing Cuban education, in the search for a scientific solution for the professional, social and humanistic development of the university student, where it is essential to achieve a comprehensive general culture to provide answers to the demands of current Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariela Chávez Rodríguez, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación, profesora instructora, Universidad de Granma. Centro Universitario Niquero, Cuba.

  • Amarilis Montero Polanco, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Centro Universitario Municipal de Buey Arriba. Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

References

Almendros, H. (2001). Había una vez. Gente Nueva.

Dubois, M. E. (2014). Proceso De La Lectura: De La Teoría A La Práctica.

https://www.amazon.com/-/es/MARIA-EUGENIA-DUBOIS/dp/9870606423

Díaz, T. (1998). Evaluación de la comprensión lectora en alumnos de 12 años [Tesis Doctoral, en opción al Título de Doctor en Pedagogía Universidad Complutense de Madrid]. http://webs.ucm.es/BUCM/tesis/19972000/S/5/S5016501.pdf

Enríquez Ureña, C. (2007). Hablemos sobre la Comprensión. Pueblo y Educación.

Fonseca, M., Olivero, M., & Fernández, T. (2022). Metodología para la compresión lectora en la carrera Ingeniería Agrónoma del CUM Frank País. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 7(1), p.p. 55-71 https://ismm.edu.cu/index.php/indes/articule/view/2210

Fontes, O. L., González, L., & Rodríguez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Revista Transformación, 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n2/2077-2955-trf-16-02-388.pdf

García Pers, D. (2000). La enseñanza de la Lengua Materna en la escuela primaria. Pueblo y Educación.

Pétrovski, A. V. (1989). Psicología General https://vdocuments.mx/petrovski-a-v-psicologia-general.html?page=1

Lahera, F., Batista, E., & García, J. E. (2012). La enseñanza de la lectura en la educación cubana. Revista Luz, 11(3) https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165842011.pdf

Toala, U.T. (2018). La comprensión lectora y sus estrategias para el desarrollo de destrezas en los estudiantes: un estudio de caso. Revista Luz, 17(4) https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/943

Vygotsky L, S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico-Técnica.

Published

2024-03-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The infantile tales as an alternative for the development of the reading comprehension in the students (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(2), 251-266. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4413